In gesprek met Senior Content medewerkster Marilyn Schulz

//In gesprek met Senior Content medewerkster Marilyn Schulz

In gesprek met Senior Content medewerkster Marilyn Schulz

#OokIkWerkBijAlembo

Na een fijne kennismaking met Marilyn merk ik direct hoe gezellig ze is. In de auto op weg naar de lunchroom vertelt ze honderduit over haar toekomst en haar passie voor het schrijven van goede teksten. Hier wil ik meer over weten!

Wanneer ben je bij Alembo terecht gekomen?

“9 jaar geleden ben ik begonnen bij Alembo. Hier ben ik ingestroomd bij de afdeling Data Entry, maar ik kwam er al snel achter dat dit niet mijn ding was. Het schrijversteam bestond toen al en die waren op zoek naar nieuwe mensen. Na de test succesvol te hebben gemaakt ben ik begonnen met schrijven voor de afdeling Content. Ik heb mijn sollicitatiebrief van 9 jaar geleden nog bewaard. Af en toe kijk ik er weer naar en dan schrik ik! Laten we zeggen dat mijn schriftelijke vaardigheden enorm zijn verbeterd haha.”

“Het werken bij Alembo heeft me in mijn dagelijkse leven geholpen. Ik was nog aan het studeren, toen ik begon met werken, en de begeleiding voor het verbeteren van mijn schriftelijke vaardigheden heeft me geholpen om mijn studie succesvol af te kunnen ronden.

Werken bij de afdeling Content vind ik heel erg leuk! De afwisselende onderwerpen zorgen ervoor dat het nooit saai is. Wel vind ik niet alle onderwerpen leuk om over te schrijven. Technische onderwerpen zijn niet mijn favoriet. Mijn voorkeur gaat meer uit naar onderwerpen als speelgoed, toerisme en interieur. Door de afwisselende onderwerpen wordt mijn creativiteit naar boven gebracht. Dit is ook de reden dat ik het na 9 jaar nog leuk vind. En alles wat ik bij Alembo leer kan ik gebruiken voor mijn toekomst.”

“Op het gebied van teksten schrijven kan ik mezelf nog verbeteren. Voornamelijk in het Engels. Soms moet je jezelf challengen en uit je comfort zone te komen, om te kunnen groeien. Daarom lijkt het me in de toekomst ook erg leuk om blogteksten te gaan schrijven in het Nederlands en Engels.”

Wat doe je bij Content?

“Ik schrijf productteksten, langere SEO teksten en doe andere content diensten zoals pricing en attributen vullen. Soms in de rol van de uitvoer, soms in de rol van coördinator. “Naast het schrijven van teksten worden er ook ondersteunende content diensten uitgevoerd op de afdeling Content. Zo doen we prijschecks, ook wel Pricing genoemd, waar we op zoeken hoe andere aanbieders hun producten in de markt plaatsen.”

“Om de klant zichtbaar en online vindbaar te maken, is het belangrijk dat we SEO richtlijnen hanteren. Dit mag niet ten koste gaan van de leesbaarheid en relevantie van de tekst. Wanneer we productomschrijvingen maken moeten de precieze gegevens kloppen zodat de klant niet voor een verrassing komt te staan. Een ander belangrijk punt is de tone-of-voice in de tekst. Om dit goed te kunnen doen moet je je in de doelgroep kunnen verplaatsen. Op welke manier spreek je deze aan, welke woorden gebruik je en hoe lang is de tekst, het zijn allemaal dingen die hier een rol in spelen. Andere punten die spelen bij content verrijking zijn de opbouw van de producttitel, meta-omschrijving, attributen en afbeeldingen.”

Hoe pak je projecten aan en werk je samen met klanten?

“In de rol van Senior Content medewerker ben ik zowel uitvoerend in het schrijven van content of verrijken van producten en coördinerend in rol van projectleider.

Voordat ik begin met een project zorg ik dat ik goed ben voorbereid en lees ik me goed in. Ik vind het belangrijk dat ik bij een call met een klant goede vragen kan stellen en goed voorbereid ben. Anders kan ik de klanten niet de beste kwaliteit geven en mijn collega’s daarna niet goed genoeg inwerken. Nadat alles met de klant is afgestemd, zoals werkinstructies, vragen zijn besproken, start en oplevermoment helder is, ga ik aan de slag. Ik loop met mijn collega’s stap voor stap het proces door. Ik vind het leuk om 1 op 1 samen te werken en hen zaken te leren. Dan kan je dieper op de materie ingaan en goed vragen of alles duidelijk is. Zo waarborg ik de kwaliteit. Uiteraard heb je tijdens ieder traject ook klantcontact, ik vind het prettig om duidelijk te zijn en op 1 lijn te zitten qua communicatie en afspraken.”

Koningin van de attributen

“Ik ben dol op attributen verrijken en noem mezelf graag de koningin van de attributen. Een attribuut is een kenmerk van een product, en wanneer dit niet goed vermeld staat bij de productomschrijving kan dit vervelende gevolgen hebben. Naast de omschrijving wil een klant namelijk precies weten wat het product kan, en wat je kan verwachten. Bijvoorbeeld: een klant verwacht een tas met de afmetingen 20cm x 30cm. Wanneer zij een tas ontvangt met de afmeting 50cm x 30cm kun je je voorstellen dat dit niet strookt met de verwachting. Ik vind het heel erg leuk om een product precies te omschrijven zodat de verwachting van de klant het beste wordt vervuld. Voor de meeste producten houd ik me aan de fabrieksomschrijvingen, maar die worden niet altijd vrijgegeven. Dan moet ik op onderzoek uit om de exacte attributen te verzamelen. Dit kan best een aardig karwei zijn. Zeker wanneer andere aanbieders verschillende afmetingen laten zien, of wanneer het product niet veel wordt gebruikt.”

“Het goed invullen van de attributen zorgt er ook voor dat de producten beter vindbaar zijn, en draagt dus bij aan de SEO. Dit maakt het makkelijker voor de klant om snel te vinden wat hij of zij zoekt. Wij zorgen dat alle gegevens kloppen. De opdrachtgever laadt vervolgens de attributen in, zodat ze online staan.  Ze worden dan vaak onder de productomschrijving weergegeven.

Ik houd van kwaliteit. Voor mij is het heel erg belangrijk dat de klant precies weet wat hij of zij kan verwachten zodat ze tevreden zijn. Dit levert regelmatig positieve feedback op.”

Klant over Marilyn:

“Samenwerking met Marilyn ging goed! Het was goed afstemmen en ze denkt erover na, is nauwkeurig en werkt gestaag door. Heel fijn. De meeste ruimte van verbetering zit aan mijn kant, de manier van aanleveren. Als ik hier meer tijd in steek, kan Marilyn zeer efficiënt werken. Al met al ben ik tevreden na de eerste sheet.”

Wat is Pricing precies?

“Zoals eerder genoemd is pricing, of prijs-checking, het opzoeken van de prijzen van de concurrent en dit verwerken in een totaal overzicht. Je hebt hier wel goede zoek-skills voor nodig. Vaak kan je niet direct vinden wat je zoekt, en moet je blijven door zoeken totdat je de juiste gegevens hebt gevonden. Dit kan veel tijd in beslag nemen wanneer je niet op de juiste manier zoekt. Gelukkig hebben wij hier veel ervaring mee, en kan er vaak iemand helpen wanneer je er toch niet goed uitkomt.”

Hoe pas je SEO vaardigheden toe in een producttekst?

“Elke klant wil iets anders. Vaak sturen klanten hun eigen instructies, variërend van enkele regels tot een A4. Voor ons is het belangrijk om te weten wat een klant precies wil. Wanneer de instructies niet helder zijn, of op een andere manier beter is, dan moet dit worden teruggekoppeld. Daarin adviseren wij omdat wij door jarenlange ervaring kennis en expertise hebben opgebouwd. Vaak is de producttitel het trefwoord, maar dit hoeft niet altijd. Soms is het ook een gedeelte van het trefwoord om de tekst beter leesbaar te maken of wil de klant dat we aanvullende trefwoorden toevoegen. Het trefwoord moet een bepaald aantal keer in de tekst voorkomen, afhankelijk van de lengte van de tekst. Ook moet de kop van de tekst pakkend zijn, en is de meta-omschrijving belangrijk. De meta-omschrijving is de tekst die je ziet wanneer je het product zoekt in Google.”

“Ook creativiteit is belangrijk. Zo heeft een klant die online interieurartikelen verkoopt ons bijvoorbeeld veel leuke en creatieve voorbeelden gestuurd, wat ons weer inspireert  om de creativiteit de vrije loop te laten. Vanuit deze klant krijgen we veel positieve feedback over de manier waarop we korte teksten schrijven. Iets wat ik ook heel erg leuk vind om te doen!”

Hoe is de sfeer in jouw team?

“We hebben mensen zowel op kantoor als thuiswerkers. Toch is ons team heel erg hecht, ik zou in geen enkel ander team willen zitten! We vullen elkaar goed aan en we begrijpen elkaar goed. We doen ook vaak leuke dingen samen zoals eten, bowlen, of andere leuke activiteiten zoals teambuilding op een inspirerende plek buiten de stad. Omdat ik in Nederland ga studeren hebben we ook afgesproken elke maand wat leuks te doen. Op werk lachen we wel veel met elkaar, maar we komen wel echt om te werken. We kennen elkaar heel goed, maar tijdens het werk heb je geen tijd om alles te bespreken. Daar gebruiken we de uitjes voor om gezellig met elkaar te zijn.”

Hoe is de sfeer bij Alembo?

“Er wordt veel aan gedaan om de medewerkers het naar de zin te maken. Er worden leuke activiteiten georganiseerd zoals high teas, sportdagen en teambuilding uitjes. Alleen houd ik niet zo van thee dus ik eet lekker de koekjes en snacks haha. Voor iedereen is er wat.” 

teambuilding afdeling Content

Wat houdt jou bij Alembo?

“Ik zou zo voor een ander bedrijf kunnen werken, maar ik vind het heel erg leuk bij Alembo. Alembo is een allround outsource bedrijf en je kunt ontwikkelen op verschillende gebieden. Er valt veel te leren, want als het druk is op een andere afdeling en er zijn extra mensen nodig, mogen wij daar extra werken. Je krijgt veel vrijheid, vooral bij de afdeling Content. Je hoeft niet altijd op kantoor te zijn, er is ruimte om te werken wanneer je kan en je krijgt het vertrouwen om dingen te proberen. Ik voel me hier heel erg thuis. Je hebt iemand nodig die in je gelooft en het vertrouwen geeft. Dat vind ik bij Alembo.”

Meer tips over content verrijken en goede content schrijven? Lees hier meer over in onze blog: 6 tips om goede content te maken en conversie te verhogen of neem gerust contact met ons op.

Geschreven door: Fay-Lynn del Monte Lyon