COVID-19 hoe gaan we hiermee om binnen Alembo

Home/Blog/COVID-19 hoe gaan we hiermee om binnen Alembo

COVID-19 hoe gaan we hiermee om binnen Alembo

Midden maart kwam het COVID-19 bewustzijn in Suriname in volle vaart op gang nadat de eerste persoon was gediagnosticeerd. Het aantal COVID besmetting heeft een tijd stabiel op 10 gestaan en neemt weer wat toe. 

Half maart zijn wij direct aan de slag gegaan met het inrichten van thuiswerken. Het ICT team heeft 2 weken achter elkaar gewerkt om het voor circa 205 collega’s mogelijk te maken om thuis te werken in een secure omgeving. Gelukkig hadden we in 2019 hypermoderne infra apparatuur aangeschaft en was dit technisch gezien geen enkele probleem. Hoe was het voor de gebruiker om thuis de ICT oplossing te gebruiken? Het mobiele support team stond de eerste 2 weken op allerlei tijdstippen roodgloeiend. Op ons intranet ‘Alemofo’ hebben we o.a. een ICT FAQ gelanceerd zodat gebruikers daar veelal hun antwoord en oplossing konden vinden. 

Binnen Alembo zijn sociale contacten voor velen belangrijk. Ons communicatieteam heeft initiatief genomen en online een oplossing ingezet met 3 entertainment app-groepen: FUN, Challenge met allerlei opdrachten en Games met allerlei digi puzzels. Aan het einde van de maand organiseren we nog steeds de afsluiting met Tea Time vanuit kantoor en nu met scherm voor onze Thuiswerkers. 

De overheid heeft gekozen voor de maatregelen partiële lockdown tussen 20:00 – 6:00 uur. Alleen met een gestempelde brief van de overheid mogen medewerkers tijdens de partiële lockdown van huis naar kantoor rijden. Een groep van circa 50 collega’s is op kantoor blijven werken. Na enige aanhoudendheid hebben we de brieven 2 dagen na de partiële lockdown gekregen. Een spannende 2 dagen want de ‘show must go on’ en bureaucratie mag dat niet tegenhouden. 

Wat in Suriname tegelijkertijd speelt en wellicht nog impactvoller is, zijn de economische veranderingen gepaard gaande met de voorbereidingen op de verkiezingen 25 mei. Winkels werden uit angst voor COVID-19  tijdelijk gesloten, prijzen stegen met circa 30%, onzekerheid over de voorraden (alles wordt geïmporteerd). 

Welke impact heeft dit gehad? Het belangrijkste was door kunnen werken en veilig zijn wat betreft de gezondheid. Zodra dit was geborgd zagen we bijvoorbeeld ons ziekteverzuim van 1,6% in maart naar 0,88% in april dalen. Alembo medewerkers zijn zover we weten COVID-19 vrij gebleven en hebben zij de maatregelen goed opgevolgd. 

Wat doet dit allemaal met ons? Voor nu, een aantal van onze klanten hebben een piek gehad en ervaren deze nog, voor sommige is het business wise spannend. Voor onze collega’s: uit ons thuiswerk onderzoek blijkt dat 90% van de collega’s een combinatie willen maken tussen thuis en op kantoor kunnen werken. Dit is een mooie aanvulling op wat wij nu bieden voor onze collega’s en dit gaan we uiteraard faciliteren. 

Hygiëne maatregelen continueren we evenals social distance. We leven zo normaal mogelijk door met het COVID-19 preventieprotocol. En waar het beperkt….. bedenken we een leuke creatieve oplossing! 

Eline Verhek

Operationeel Directeur 

2020-06-03T11:09:41+00:00mei 26th, 2020|Tags: , |