5 Redenen waarom content uitbesteden wel en niet werkt

Ieder bedrijf komt op een punt waar de vraag wordt gesteld: blijven wij alles zelf doen of is het tijd om te gaan uitbesteden? Wel of niet uitbesteden hoort bij een groeistrategie en het bepalen van focus en richting binnen organisaties. Je kunt tegenwoordig alles uitbesteden wat je maar bedenkt, van IT, tot klantenservice, virtuele assistentes, administratie maar ook content. In dit artikel geven wij antwoord op de vraag: wanneer is het goed om content aan een externe partij uit te besteden of wanneer juist niet. Lees je met ons mee?

5 Reden waarom Content uitbesteden WEL werkt

Laten we beginnen met 5 redenen waarom het uitbesteden van Content wél werkt. Onder content verstaan wij bijvoorbeeld blogteksten, SEO artikelen, productteksten maar ook ondersteunende contentactiviteiten zoals het plaatsen van content in je CRM inclusief afbeeldingen, of productinformatie opzoeken en compleet maken voor partners websites zoal bol.com. Maar ook visuals kun je uitbesteden aan experts, denk aan het bewerken van afbeeldingen voor je producten, het maken van video’s of het maken van mooie presentaties en social media images.

1. Contentvolume en repeterende taken die maandelijks terugkomen

Heb je veel teksten die geschreven moeten worden en komt dit maandelijks terug? Heb je te maken met verschillende piekmomenten gedurende het jaar door en heb je de beschikbare capaciteit hier niet voor? Dit zijn ideale redenen om het uitbesteden van content te overwegen. Externe contentpartijen hebben de kennis en know how in huis om jouw perfect te ondersteunen. Je kunt eenvoudig afstemmen hoe je planning eruit ziet en ze schalen op en af naar wens. Zo staat jouw content altijd op tijd live.

2. Niet de expertise in huis hebben

Heb je de expertise niet in huis dan is het uitbesteden van content aan de expert zeker aan te raden. Ze kunnen je adviseren hoe om te gaan met beter gevonden worden via Google (SEO) en wat daarvoor nodig is. Goede schrijvers hebben jarenlange ervaring met doelgroepgericht schrijven en kunnen teksten in de juiste tone-of-voice schrijven die past bij jouw bedrijf. Door een externe content specialist in te huren kun je erop vertrouwen dat je goede kwaliteit content opgeleverd krijgt. Check voor de juiste keuze voor welke klanten de partij allemaal werkt en start altijd met een pilot traject. Zo kun je samen de verwachtingen eerst scherp krijgen en toetsen of de output overeenkomt met jouw wensen.

3. Geen tijd en focus voor andere zaken

Een andere reden om content uit te besteden is omdat je er domweg de tijd niet voor hebt. Een te volle agenda en focus op andere, belangrijkere zaken zoals klantbezoeken of offertes maken gaan vaak voor. Terwijl het maken van goede content ook belangrijk is, omdat dit bijdraagt aan jouw marketingstrategie en het vinden van andere nieuwe klanten of het beter verkopen van online producten. Een content partner die je vertrouwt neemt deze zorg van je over, zodat jij met een gerust gevoel kan doen waar je goed in bent.

4. Sneller de gewenste content online met opvangen piekbelasting

Heb je te maken met veel deadlines omdat jouw product seizoensafhankelijk is? Met een vaste bezetting op je contentafdeling kan het voorkomen dat je ondanks de bemensing niet toekomt aan de pieken van werk die verzet moeten worden omdat een nieuwe collectie online moet. Hoe fijn is het als je dan kunt vertrouwen op een contentpartij die deze drukke periode voor je oppakt als verlengstuk van jouw bedrijf. Met een goede afstemming vooraf zorgt deze contentpartij ervoor dat piekdruktes op tijd opgepakt wordt, waardoor je je kunt focussen op doelen en het behalen van resultaten.

5. Tijdrovende activiteiten die te weinig energie opleveren

Het maken van content kost tijd en energie. Heb je veel tijdrovende activiteiten en merk je dat jouw contentteam hier niet altijd de tijd of zin in heeft? Dan is het interessant om te overwegen of het outsourcen van content goed is voor jouw organisatie. Niet iedereen heeft de inspiratie om wekelijks productteksten te schrijven of specificaties op te zoeken voor producten. Het geeft jouw team bijvoorbeeld meer energie als ze zich bezig kunnen houden met complexere of uitdagendere zaken. Ook zie je het niet zitten om een stagiair in te huren omdat de kennis telkens weer verloren gaat nadat de stagiair stopt. Door tijdrovende contentklussen uit te besteden ben je verzekerd dat het werk gedaan wordt door professionals en kun je je eigen team meer werk laten doen wat bij hun ontwikkelniveau past.

5 Reden waarom Content uitbesteden NIET werkt

Er zijn ook redenen waarom het uitbesteden van content werkzaamheden niet past bij jouw organisatie of strategie. We zetten deze redenen ook graag voor je op een rij.

1. Strategie is alles in huis houden

Er zijn genoeg bedrijven die kiezen voor alles in huis houden en geen activiteiten uitbesteden. Dit is een bewuste keuze vanuit het management. Als dit de visie van het bedrijf is, dan is er geen draagvlak om werkzaamheden uit te besteden.

2. De werkzaamheden zijn te complex en het is lastig om experts te vinden

Sommige taken kunnen te complex zijn of te specialistisch. Het is dan lastig om externe experts te vinden die precies begrijpen wat de bedoeling is. Dit kan bijvoorbeeld schrijfwerk zijn over complexe onderwerpen of producten waar inhoudelijke expertise voor nodig is, waar online weinig informatie over te vinden is. Of visueel ontwerp werkzaamheden waar bepaalde applicaties of software voor nodig of het maken van het ontwerp expertise vergt, die schaars is.

3. Te weinig repeterende activiteiten of te weinig volume in werk

Hoe meer repeterend werk of volume hoe beter uitbesteden van content werkt. Degene die het werk voor je op afstand doet komt er vanaf het begin goed in en leert zo snel aan wat de bedoeling is. Wat een voordeel voor je oplevert omdat je natuurlijk wil dat het werk goed en vlot verloopt. Als je erg weinig werk hebt en je wil het toch uitbesteden dan kost het en meer tijd om iemand in te werken en dus meer geld en de kans bestaat dat het ‘te leren werk’ minder snel blijft hangen. Als je maar een paar SEO teksten wil uitbesteden en het is eenmalig dan zijn er genoeg externe schrijvers die dit niet willen. Het levert hen domweg te weinig op.

4. Zelf niet helder hebben wat je wil

Een belangrijke valkuil bij ‘uitbestedende organisaties’ is dat men verwacht dat de externe partij wel weet wat de bedoeling is. Uiteraard kun je ervan uitgaan dat de externe partners weten waar ze over praten. Maar als jij niet precies weet wat je wil, kun je niet verwachten dat de uitbesteder gaat leveren wat je wil. Denk dus eerst goed na wat je wil, wat je doelen zijn en waarom je de werkzaamheden wil uitbesteden. Een goede externe partij maakt dit vooraf duidelijk, zodat je samen concreet maakt wat de bedoeling is. Zonder goede onderlinge klik is er ook geen goede output.

5. Geen tijd of budget beschikbaar om uit te besteden werk te coördineren

Maak tijd vrij als je content wil uitbesteden. Tijd voor de voorbereiding, het kennismaken met het team op afstand en tijd om controles te doen en de content te verwerken. Zonder hier rekening mee te houden gaat het uitbesteden moeizaam. De contentpartij met wie je samenwerkt wil het werk goed doen en dat kost tijd en aandacht. Als iedereen is ingewerkt en het proces als vanzelf gaat kost het steeds minder tijd. Maar in het begin zul je tijd moeten inplannen voor meetings en het geven van feedback. Vergis je niet dat als je een grote hoeveelheid content uitbesteed dit ook extra werk van je bedrijf vergt. Qua planning en verwerking. Als je hier rekening mee houd zul je vooral genieten van de vele voordelen van content uitbesteden.  

Het uitbesteden van content zoals SEO teksten hoeft niet erg kostbaar te zijn. Er zijn veel partijen op de markt die hoge tarieven vragen. Ze maken het onnodig prijzig. Goede content tegen een betaalbare prijs is prima mogelijk. Er zijn genoeg partijen die dit leveren. Geïnteresseerd in het uitbesteden van content? Lees gerust verder in dit artikel over een groot content project die wij recent hebben opgepakt voor bol.com.


Geef vandaag nog een boost aan uw business

Neem gerust contact met ons op!

Operationele diensten uitbesteden