Veelgestelde vragen

/Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen2019-10-09T15:53:16+00:00

Veel gestelde vragen over Outsourcing

Outsourcing, het roept best veel vragen op. Hoe kun je het uitbesteden van werk het beste organiseren, hoe pak je dit aan, wat kost het, hoe werk je samen etc etc. Lees hier verder over de meeste gestelde vragen over outsourcing.

Worden de gegevens bij Alembo vertrouwelijk behandeld?2018-08-13T03:18:23+00:00

Alembo beschouwt de informatie van onze klanten als volledig vertrouwelijk en zal deze ook als zodanig behandelen. Dit is opgenomen in onze algemene voorwaarden. Wij werken conform de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Iedere medewerker heeft een geheimhoudingsclausule getekend. Daar waar nodig spreken wij met klanten NDA’s af.

Wat voor invloed heeft de politieke situatie op het uitbesteden van werk naar Suriname?2018-08-13T03:12:56+00:00

De politieke situatie komt onstabiel over, en is het wellicht ook. Kijkend naar wat echt gebeurt, dan zien we dat het parlement democratisch is gekozen, dat regeringen de afgelopen 30 jaar iedere keer hun termijn volledig hebben uitgezeten. Statistisch is dat zeer goed. In de praktijk zien wij onrust.

Tijdens de crises van 2013 – 2015 heeft Suriname een economische groei gekend van 6% per jaar, terwijl de wereldeconomie in crises was. In 2017 zien we dat het slecht gesteld is met de Surinaamse economie en dat er onvrede is over de economische situatie. Burgers gaan de straat op en protesteren. Overigens niet veel anders dan in Europese landen als Frankrijk en Italië. Inkomsten van de Surinaamse overheid zijn afhankelijk van de olie- en goudprijzen. Deze prijzen zijn de afgelopen jaren laag, en daarmee zijn de inkomsten voor de overheid laag, wat voeding geeft aan de onrust.

In de dagelijkse beslommeringen, de dagelijkse werkzaamheden merken wij bij Alembo niet veel van de economische situatie. Ons personeel kan en wordt in Euro’s betaald, onze klanten zijn in Europa, onze inkomsten zijn in Euro’s. Daarmee is Alembo, en zijn de medewerkers, relatief afgeschermd van de lokale economische ontwikkelingen.

De verstandhouding tussen Nederland en Suriname is op regeringsniveau zakelijk te noemen. Een stap daaronder op werkniveau, is er een zeer vriendelijke coöperatieve samenwerking. De dag tot dag werkzaamheden gaan gewoon goed, eigenlijk uitstekend. Dit komt mede door de vele Surinamers die in Nederland wonen, en de vele Nederlanders die in Suriname wonen.

Al met al zal er altijd wel een zekere spanning staan, en wordt er toch pragmatisch, en uitstekend samengewerkt.

Alembo werkt inmiddels 12 jaar vanuit Suriname, heeft goede contacten met de Nederlandse ambassade. Wilt u meer weten, neem dan contact met ons op.

Hoe veilig is het data verkeer met Alembo?2018-08-13T11:10:54+00:00

Veiligheid is van het uiterste belang. Alembo werkt voor veel klanten met persoonsgegevens, en voldoet aan de WBP. Waar en wanneer gewenst of nodig, wordt conform de Europese regelgeving Richtlijn 95/46/EG, voor de doorgifte van persoonsgegevens aan verwerkers een modelcontract aangegaan. Alembo is door diverse partijen waaronder KPN, ABNAMRO, en een Amerikaanse Bank geauditeerd op veiligheid en heeft alle audits gehaald.
Onze verbindingen met klantsystemen gaan altijd via een VPN. Wij slaan bij voorkeur geen gegevens lokaal op, en doen dat wanneer nodig in Nederlandse servers in Amsterdam. Voor meer specifieke vragen kunt u altijd contact opnemen met een van onze accountmanagers.

Waar zit de kostenbesparing bij Alembo?2018-08-13T11:08:34+00:00

Door werk uit te besteden aan Alembo, bespaart u direct op uw loonkosten en creëert u flexibiliteit. Sociale lasten en de lokale belastingdruk zijn lager. Deze voordelen worden doorgegeven. Indirecte kosten waar u op bespaart zijn: huur kosten van uw werkplek, ziekteverzuim, werving en selectie, management kosten etc.

Hoe wordt de kwaliteit geborgd?2018-08-07T15:12:11+00:00

Alembo is ISO 9001 2015 gecertificeerd. Eens per jaar worden wij door KIWA Nederland geauditeerd, en iedere 3 jaar gehercertificeerd. Onze medewerkers zijn gemiddeld MBO of HBO opgeleid. Op ieder traject is een Service Level Agreement, wordt gemeten en gerapporteerd. Elk team heeft een project- of teammanager die verantwoordelijk is voor de borging van de kwaliteit en het resultaat. Naast de trainingen die onze mensen vaak op locatie in Nederland volgen bij complexere trajecten, wordt er in Suriname aandacht besteed aan relevante cursussen, zoals Prince II projectmanagement.

Hoe zit het met het verloop van jullie mensen?2018-08-11T18:51:35+00:00

Het verloop en ziekteverzuim van onze mensen is extreem laag. Onder de 2% verloop op jaarbasis. Niet gebruikelijk in de outsourcing Industrie, en zeker niet gebruikelijk lokaal. Het salaris is uiteraard goed, maar niet alleen bepalend om onze mensen te houden. We werken met elkaar aan betrokkenheid. Betrokken zijn bij het bedrijf, betrokken zijn in de samenleving, en betrokken bij de klant. Een groot voordeel bij beperkt verloop is dat kennis, kunde en ervaring behouden blijft.

Wat zijn de voordelen van outsourcing?2018-08-11T16:31:18+00:00

Outsourcing van processen wordt in het bedrijfsleven meer en meer toegepast. Het  is een krachtig en strategisch hulpmiddel waardoor bedrijven zich meer kunnen richten op hun kernactiviteiten. De uitbestede diensten zijn vrijwel altijd bedrijfsondersteunende activiteiten of nevenactiviteiten. Lees meer.

AVG en outsourcing hoe gaat dit in zijn werk?2018-08-11T16:06:24+00:00

De nieuwe AVG of GDPR gaat per 25 mei 2018 in. In feite is het al ingegaan, maar dient er pas per 25 mei volledig aan te worden voldaan, en mogen sancties worden opgelegd. Veel bedrijven en overheidsinstellingen zijn daarom druk bezig met het invoeren van de maatregelen die nodig zijn om te voldoen aan de AVG. Voor bedrijven die outsourcen, werk uitbesteden buiten de EU, dienen er specifieke maatregelen genomen te worden. Lees meer.

Wat is Business Process Outsourcing?2019-07-09T13:23:04+00:00

Wat is Business Process Outsourcing?

Business Process Outsourcing (BPO) is het outsourcen van bedrijfsprocessen aan een externe dienstverlener die er kennis en ervaring in heeft. Bij Business Process Outsourcing neemt Alembo u een deel van het werkproces uit  handen en werken wij via een beveiligde verbinding, op afstand, in uw klantsysteem. Wij helpen u graag met diverse Business Process Outsourcing diensten, zoals:

  • klantenservice
  • administratieve diensten
  • data entry werk
  • contentmanagement

Lees meer.

Wat zijn redenen om werk naar Suriname uit te besteden?2018-11-19T12:05:51+00:00

Outsourcing of uitbesteding van bedrijfsactiviteiten wordt met de dag populairder; er zijn heel veel redenen waarom bedrijven overgaan tot outsourcing. Zowel kleine als grote ondernemingen besteden diverse werkzaamheden uit bij externe dienstverleners. Deze activiteiten kunnen administratieve diensten, ICT-beheer, contentmanagent en klantenservice zijn. Het uitbesteden van taken kan bij outsourcing in het eigen land zijn, bij offshoring is er sprake van het uitbesteden van taken buiten de nationale grenzen. Welke voordelen heeft outsourcing en wat zijn de 5 redenen waarom bedrijven hiervoor kiezen? Lees meer.

Wat zijn voordelen van offshoring naar Suriname?2018-11-19T12:00:01+00:00

Offshoring naar Suriname via Alembo

Wilt u diverse diensten uitbesteden naar landen waar de loonkosten veel lager liggen? Offshoring naar Suriname via Alembo is heel snel en heeft veel voordelen. Wij zijn gericht op de Belgische en Nederlandse markt en bieden front- en backoffice offshoring diensten naar Suriname voor zowel kleinere als grote bedrijven. Lees meer.

Wat is een sourcing strategie?2018-11-19T11:51:55+00:00

Een sourcing strategie is van essentieel belang

Alles zelf doen, samenwerken of uitbesteden? Deze vragen komen bij iedere organisatie regelmatig terug. Succesvolle organisaties willen niet alles zelf doen, en beseffen dat het inzetten van andere partijen nodig is voor verdere groei. Lees meer.

Wat betekent offshoring?2018-11-19T12:02:11+00:00

Outsourcing en offshoring

Outsourcing en offshoring zijn twee bekende termen, maar het blijkt dat het verschil niet altijd duidelijk is voor iedereen. Het gaat in beide gevallen om het uitbesteden van bedrijfsprocessen naar externe dienstverleners. Lees meer.

Wat is sourcing?2018-08-23T16:01:52+00:00

Sourcing of outsourcing

Sourcing/outsourcing betekent de overdracht van enkele bedrijfsprocessen aan een externe partij. Bij sourcing gaan de opdrachtgever en de leverancier een langdurige samenwerking met elkaar aan. Lees meer.

Denkt u eraan om een student in te huren, is outsourcing dan ook een optie?2019-10-16T10:39:37+00:00

Een student inhuren voor administratie, klantenservice, data-entry of webteksten?

Dagelijkse operationele werkzaamheden doen is soms tijdrovend en arbeidsintensief. Denkt u eraan om een student in te huren? Mogelijk is het inhuren van ervaren medewerkers van Alembo ook interessant voor u. Met een team meer dan 200 medewerkers helpen wij verschillende Nederlandse en Belgische klanten op het gebied van klantenservice, administratie, data-entry en webcontent. Bent u op zoek naar een personal assistent voor allerhande klussen omdat u te druk bent? Vanaf 10 uur per maand kunt u al gebruik maken van onze VAZZ dienstverlening. Onze hoogopgeleide, betrokken en ervaren medewerkers helpen u graag. Omdat wij vanuit Suriname werken zijn de loonkosten lager waardoor wij zeer aantrekkelijke tarieven kunnen aanbieden. Lees meer.

Wat is webcare?2018-11-29T11:03:38+00:00

Webcare is niets anders dan het bieden van online klantenservice via social media kanalen. Lees meer.

Wat is gegevensverwerking?2018-11-29T11:24:46+00:00

Gegevensverwerking, ook bekend als data-entry, is één van de dagelijkse bedrijfsactiviteiten die hedendaagse organisaties uitbesteden. Het is een zeer specialistisch werk dat zowel op een snelle als kostenefficiënte manier door Alembo wordt uitgevoerd. Naast kostenbesparing wint u ook nog eens veel tijd, zodat u volledig kan richten op uw core business.  Lees verder

 

Wat is jullie aanpak en hoe behoud ik de controle over het uit te besteden werk?2018-11-29T11:35:45+00:00

Werk op afstand laten uitvoeren kan complex zijn, maar dat hoeft niet. Wij streven ernaar dat de begeleiding en de transitie gecontroleerd, transparant en gefaseerd gaat.  Zodat u te allen tijde weet waar u aan toe bent en er samen mooie successen worden geboekt. In deze roadmap staan de stappen die Alembo zet tijdens de fases van outsourcing.   Lees verder 

Crisis mangement op de klantenservice – hoe doe je dat?2019-03-28T12:02:48+00:00

Roodgloeiende telefoons, klanten blijven bellen en een overvolle mailbox. Dit zijn typische situaties waar u als klantenservice afdeling liever niet mee te maken krijgt. Hoe krijg je weer grip op de situatie en kun je van crisis naar herstel en succes ombuigen? Lees verder

Wat is een Virtuele Assistent?2019-03-28T12:11:22+00:00

De technologie gaat snel, Google Assistent die u helpt en Virtuele chatbots beantwoorden online uw vragen. Een Virtuele Assistent kan ook een persoonlijke assistent van ‘vlees en bloed’ zijn. Door te werken op afstand worden zaken opgepakt waar u geen tijd of energie in wilt steken. Lees verder

Wat is het verschil tussen een Nederlands en Buitenlands callcenter?2019-03-28T12:22:19+00:00

Wat zijn de verschillen tussen een Nederlands callcenter en een Surinaams callcenter. Zijn de verschillen wel zo groot als men denkt? Lees verder

Waar moet ik op letten bij de selectie van outsource leverancier?2019-07-09T14:17:57+00:00

Maak selectiecriteria op basis waarvan u de juiste leverancier kiest:

  • Bij welke leverancier en in welk land gaat u uitbesteden?
  • Kan het bedrijf makkelijk inspelen op pieken in uw werkaanbod?
  • Welke tarieven hanteert het bedrijf?
  • Hoe zit het met contractuele afspraken, zit hier flexibiliteit in?
  • Hoe is de beveiliging van data geregeld en randvoorwaarden zoals IT?
  • Stabiliteit van personeel, opleiding en ziekteverzuim/verloop?
  • Hoe om te gaan met cultuurverschillen?
  • Heeft de leverancier ook een contactpersoon in Nederland?
  • Welke ervaringen hebben klanten met de outsource leverancier?

 

Als ik begin aan outsourcen, zit ik er dan voor lange tijd aan vast of kan ik ook terug?2019-07-09T14:26:14+00:00

Nee, u zit er zeker niet voor lange tijd aan vast. Hier kunt u duidelijke afspraken over maken met de outsource leverancier. Geen ellenlange contracten en jaren ‘vast zitten’. Wees duidelijk wat gewenst is, het is heel normaal om eerst een pilotperiode met elkaar aan te gaan, daarna bv. een jaarcontract en daarna een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn. Hierdoor blijft u zelf aan het roer en kunt u altijd stoppen wanneer de samenwerking niet naar wens is.

Wat zullen mijn medewerkers denken als wij taken naar het buitenland willen offshoren?2019-07-09T14:32:09+00:00

Dit kan goed en minder goed vallen. Sommige medewerkers zullen het als een uitdaging zien als ze mogen samenwerken met een buitenlandse partij, andere medewerkers zullen het vervelend vinden omdat men ‘bang is dat het hierdoor niet goed gaat, of angst heeft voor het verlies van eigen taken /functie’. Beiden zijn logische reacties op dit onderwerp. Belangrijk is om goed uit te leggen wat de reden van outsourcing is, en hen mee te nemen in de voorbereiding en wat de gevolgen zijn van de outsourcing. Uit ervaring blijkt dat wij vaak zien dat het team in Nederland in outsourcing in het begin soms als bedreigend, of irritant ervaart en dat na verloop van tijd het team in Nederland juist blij is met de samenwerking en de outsource partij niet meer wil missen in de dagelijkse gang van zaken.

Hoe flexibel zijn jullie als ik snel wil opschalen?2019-10-16T10:22:54+00:00

Alembo heeft meer dan 200 medewerkers in dienst, wij kunnen snel en flexibel inspringen wanneer er sprake zijn is van hoge pieken in het werkaanbod. Uiteraard in overleg, omdat niet ieder werk direct op te pakken is, wanneer eerst een training of extra werving nodig is of. Over het algemeen zijn wij erg flexibel en kunnen wij binnen een dag tot 2 a 3 weken op volledige bezetting komen.

Hoe kan ik het beste samenwerken met mijn outsourcing partner?2019-08-01T10:19:14+00:00

Door de juiste leverancier te kiezen die het beste past bij uw bedrijfscultuur, goede kwaliteit en prijs levert en waarmee het ‘klikt’. Hiermee begint het. En door open en eerlijk naar elkaar te zijn over afspraken, resultaten en wanneer en hoe er gecommuniceerd wordt.

Hoe werk je het beste samen met je outsource partner en ontwikkel je een relatie die voor beiden prettig, succesvol en voor de lange termijn is? Alembo heeft wat tips op een rij gezet. Lees verder

Whitepaper Overzees Outsourcen
Whitepaper Virtuele Assistent
Whitepaper AVG bij Outsourcing