De kracht van storytelling in de zakelijke wereld
Het vertellen van verhalen is van alle tijden en komt voor in verschillende vormen. In de zakelijke wereld wordt het vertellen van verhalen gezien als een manier om u te onderscheiden van de rest. Door vanuit een marketing oogpunt naar uw verhaal te kijken, kunt u deze inzetten als krachtig gereedschap. Vertelt u het verhaal goed, dan klinkt dit overal door. Van corporate naar productniveau, iedereen zal uw verhaal kennen.
De inspirerende communicatie methodiek die mensen verbindt wordt storytelling genoemd. Het wekt openheid, vertrouwen en verbondenheid op wat doorklinkt bij iedereen die in connectie staat met het bedrijf. Om mensen te kunnen enthousiasmeren voor een interessant toekomstbeeld moet u hen eerst kunnen inspireren. Dit doet u door uw verhaal te vertellen, en waarom dat verhaal ook zo van belang is voor hen. Storytelling geeft u de handvatten om uw verhaal te vinden en op de juiste manier te delen.
Waarom storytelling?
Mensen hebben vaak de behoefte ergens bij te willen horen en zich te kunnen identificeren met iets wat groter is dan zijzelf. Het vertellen van verhalen is de manier waarop mensen betekenis geven aan hun bestaan. Dit doen ze door ervaringen te delen, kennis door te geven, gedrag aan te leren en de geschiedenis en toekomst beter te begrijpen. Ons dagelijkse leven geeft ons allemaal de mogelijkheid om een verhalenverteller te zijn.
Het vertellen van verhalen is de meest natuurlijke vorm van communicatie. Een rapportage vol cijfers informeert voornamelijk, maar geeft totaal geen ervaring mee. Een verhaal geeft iemand de mogelijkheid om echt te ervaren wat die cijfers betekenen. Storytelling betrekt mensen bij hetgeen dat u wilt vertellen en brengt doelen tot leven. Doordat het is gericht op de dialoog en interactiviteit is het ook zeer effectief in community building.
De overtuigende kracht van storytelling
Storytelling stelt u instaat om gebeurtenissen te ordenen. Dit creëert rust en maakt de ontwikkelingen overzichtelijk. Op deze manier wordt het eenvoudiger voor mensen om zich te identificeren met uw verhaal. Naast de ordening schept een verhaal ook verbinding. Tussen u en uw werknemers, maar ook tussen de werknemers onderling. Samen een verhaal delen schept een band.
Een verhaal geeft betekenis aan gebeurtenissen. Door te vertellen waarom iets gebeurt en dit beter te begrijpen zal men sneller geneigd zijn een nieuwe richting in te slaan. Ook de emoties die worden opgeroepen door verhalen maakt dat men zich sneller aangesproken voelt en wordt geraakt. Door niet alleen te richten op de ratio maar ook op het gevoel, krijgen mensen meer houvast wat houvast biedt in onzekere tijden.
Alembo en storytelling
Wat ons verhaal is, dat weten jullie wel. Maar waarom is storytelling zo belangrijk voor ons? Wij willen de beste service bieden en onze klanten operationeel laten excelleren. Door uw bedrijfsprocessen uit te besteden aan Alembo gaat u niet alleen een samenwerking aan met onze ervaren professionals, maar ook met de warme en gastvrije Surinaamse cultuur. Hoe delen wij dit met u? Door middel van een verhaal. Wij delen onze ervaringen, belevenissen en ontwikkelingen graag met u, en nemen we u mee op een goed begeleide reis.