Retourstromen; niet sexy, wel noodzakelijk
Marges op uw verkopen zijn minimaal. Klanten zijn gewend om meer te bestellen dan nodig is, uit te proberen en veel terug te sturen. Aan de ene kant goed, dit maakt de besteldrempel laag. Aan de andere kant zorgt dit voor veel retourstromen die niet alleen fysiek, maar ook nog administratief dienen te worden verwerkt.
Webshops denken liever aan het afleveren van producten bij de klant
Webshops denken liever aan het afleveren van producten bij de klant. Over de onvermijdelijke retourstroom wanneer producten niet aan de verwachting voldoen is zelden het onderwerp van het gesprek, terwijl deze lastiger te besturen is. Retourstromen zijn net zo normaal als uitgaande stromen. Vooral kleding webshops hebben hier veel mee te maken: er wordt een grote hoeveelheid kleding in verschillende maten besteld, om vervolgens de verkeerde maten terug te sturen.
Retourstromen zijn zelfs zo normaal, dat hoe meer retouren er verwerkt worden hoe meer omzet er gemaakt wordt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer retourneren makkelijk en gratis is, dit leidt tot meer aankopen en dus meer omzet.
Hoge kosten door retourstromen
Retourstromen, het blijft een dilemma voor webshops. Consumenten maken namelijk helaas misbruik van de retourregelingen. Er zijn voldoende situaties te noemen waarin de consument niet oprecht blijkt te zijn, om het zo maar te formuleren. Het blijft een uitdaging om een balans te vinden tussen ontzorgen en misbruik accepteren.
Retourneren is bijna altijd gratis, zowel bij fysieke als online winkels. Dit neemt niet weg dat er veel kosten gepaard gaan met retourstromen. De meest voor de hand liggende zijn de transportkosten, maar retouren leiden bij ecommerce bedrijven ook tot enorme afschrijvingskosten.
Wanneer u in een fysieke winkel een product retourneert kan deze alsnog voor de reguliere prijs aan een andere consument worden verkocht. E-commerce bedrijven hebben deze vrijheid vaak niet. Geretourneerde producten, ook al is de staat zo goed als nieuw, vertonen vrijwel altijd kenmerken van gebruik. Denk hierbij aan geopende verpakkingen die opnieuw zijn gesloten, gescheurd plastic of een andere verpakking dan de originele doos van de leverancier. Hierdoor is het niet raadzaam deze producten voor dezelfde prijs opnieuw te verkopen. Als webshop krijgt u daarom te maken met forse afschrijvingskosten.
Naast de transport- en afschrijvingskosten zorgen ook de kosten van het verwerken van de teruggestuurde producten voor een oplopende rekening. Zeker wanneer uw organisatie met een grote stroom van teruggestuurde artikelen te maken heeft.
Administratieve taken rondom retourstromen uitbesteden
Door de focus te leggen op retourstromen krijgt u meer controle op de uitgaande kosten. Wat helaas altijd gepaard gaat met retourstromen is een grote hoeveelheid aan administratieve ‘rompslomp’. Werkzaamheden waar veel tijd, energie en geld naartoe gaan.
Om hier meer grip op te krijgen kunt u overwegen deze administratieve taken uit te besteden. Hierdoor behoudt u de focus op de core-business van uw bedrijf, heeft u inzicht in de hoeveelheid retourstromen en het effect op uw organisatie. Hiermee bespaart u niet alleen 30% van de kosten, ook wordt de kwaliteit gewaarborgd door een betrouwbare partij.
Alembo neemt de administratieve taken van het verwerken van retourstromen en orderinvoer op zich voor onder andere Intertoys en een grote Belgische webshop. Wilt u weten wat u kunt besparen op het uitbesteden van de administratieve taken rondom retourstromen en orderverwerking? Neem dan gerust contact met ons op! We bespreken graag de opties.