'We need you'; personeelskrapte te lijf met outsourcing

Een schrijnend tekort aan medewerkers zet organisaties onder druk. Onder andere de accountancy-, klantenservice-, zorg-, e-commerce, cultuur- en onderwijs vacatures zijn niet aan te slepen en met een record aantal van 400.000 openstaande vacatures piept en kraakt de arbeidsmarkt. Op welke manieren kan de druk enigszins worden verlicht? Welke uitdagingen komen hierbij kijken en wat zijn stappen in de goede richting?

Personeelstekort de afgelopen jaren

De afgelopen jaren is een stijgende trend te zien van het aantal openstaande vacatures. Met de komst van corona en de veranderingen in de arbeidsmarkt die dit teweeg heeft gebracht is het aantal openstaande vacatures naar een recordhoogte gestegen. Sectoren als het onderwijs, de zorg, logistiek en de techniek moeten eraan geloven. Alleen al in de accountancybranche geeft de Big 4 aan een groei van meer dan 20% te willen bewerkstelligen, wat neerkomt op zo’n 2000 (!) nieuwe medewerkers. Want, net als in de andere branches, krijgt de accountant het alleen maar drukker. Binnen de klantcontactbranche is de situatie ook nijpend, volgens Masselink van de Klantenservice Federatie zijn er momenteel zo’n 10.000 openstaande vacatures.

Personeelskrapte breidt zich uit als een olievlek

Niet alleen in de bekende ‘krappe’ sectoren zijn de personeelstekorten groot, ook in de voorheen ‘ruime’ beroepen (dit zijn sectoren waar voorheen nog wel mensen voor te vinden waren), moeten eraan geloven. Ook vergrijzing speelt een belangrijke rol. Het is te verwachten dat de krapte de aankomende jaren een structureel karakter krijgt. Van intercedent tot bouwvakker: het personeelstekort breidt zich uit als een olievlek. Dat concludeert ABN AMRO op basis van de eigen Arbeidsmarkt Indicator die de bank heeft gepubliceerd. Tijd voor nieuwe routes, oplossingen en mogelijkheden!

De oplossing: outsourcing

Outsourcing biedt een goede oplossing voor de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Door outsourcing strategisch in te zetten bespaart u kosten, wordt de dienstverlening voor uw klanten verbeterd en maakt u optimaal gebruik van de flexibiliteit die een outsource partner u te bieden heeft. Outsourcing biedt daarbij een flexibele schil voor uw organisatie, zodat er snel opgeschaald  kan worden in piekperiodes

De voordelen op een rij:

Tips bij outsourcen

Lost calls, mensen veel te lang in de wacht, ontevreden klanten, klachten, door personeelstekort nemen deze zaken toe. Vervelend en dat wil je natuurlijk niet. Outsourcing biedt een oplossing. Maar ook als je werk naar een extern bedrijf uitbesteedt, is het niet zo dat de medewerker morgen kan beginnen. We hebben wat tips op een rij gezet dit helpen als je besluit om werkzaamheden overzees uit te besteden: 

  1. Maak zo snel en goed mogelijk inzichtelijk om hoeveel uren je extra personeel nodig hebt. En trek zo vroeg mogelijk aan de bel als u de juiste partner hebt gevonden. Dit helpt enorm bij het vinden van geschikt personeel door de outsourceleverancier. 
  2. Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dus dat al het trainingsmateriaal aanwezig is, goed in kaart is gebracht wat er allemaal moet gebeuren qua implementatie met de partner en bezoek de locatie op afstand om zo de relatie en samenwerking te versterken. 

Meer informatie over outsourcing voor uw personeels uitdaging?

We denken graag met u mee! Neem hier contact op of bel direct naar 072 7370000. Ook kunt u een kijkje nemen bij onze FAQ’s. Hier wordt een groot aantal vragen beantwoord. We horen graag van u!


Geef vandaag nog een boost aan uw business

Neem gerust contact met ons op!

Operationele diensten uitbesteden