Tips voor een goede boekhouding

Alembo doet de financiële administratie voor verschillende bedrijven. Zowel voor ZZP’ers, MKB bedrijven en Accountancykantoren. Wij delen graag onze tips voor een goede boekhouding met u. Veel leesplezier!

1. Maandelijkse update: efficiënt en lucratief

Check elke maand hoe u ervoor staat en verwerk bonnen en facturen direct. Het is zelfs verplicht om facturen niet te laat te versturen. De Belastingdienst wil dat u dit uiterlijk de 15de doet in de maand nadat er een product of dienst is geleverd. Snel factureren is ook goed voor de cashflow. Hoe sneller het bedrag op uw rekening staat, hoe sneller er weer geïnvesteerd kan worden. Bovendien kunt u grote bedragen direct opzij zetten om te sparen of beleggen. Ook is snel te zien of klanten nog niet betaald hebben, waarna een herinnering gestuurd kan worden.

2. Werk op factuurdatum

Voor de btw-aangifte en inkomstenbelasting gelden altijd factuurdata. Krijgt u een factuur op 29 maart? Dan geldt die voor het eerste kwartaal. Ook als de factuur pas op 1 april wordt betaald. Dit geldt ook voor facturen die u verzendt. Sla alles dus direct op met de juiste datum.

3. Meer dan bonnen en facturen

Om de administratie te archiveren is een rij ordners niet nodig omdat dit digitaal kan gebeuren. Let wel op dat alles goed terug te vinden is: kasboek, bankboek, inkoop- en verkoopboek, facturen, offertes, contracten, afsprakenboek (een agenda volstaat) en de urenregistratie. Niet alles is bij elk bedrijf van toepassing, maar zorg ervoor dat alles goed geordend is.

4. Online scannen bonnen en facturen

Er zijn allerlei boekhoud-apps en scanners waarmee je direct als je iets koopt de bon digitaliseert. Handig, want dan staat de bon meteen in uw administratie en is er altijd een leesbare kopie. Nieuwsgierig hoe een klant van Alembo het uitbesteden van de administratie ervaart? Lees hier de blog van VANTHUL.

5. Waaruit moet een goede administratie uit bestaan?

Een goede administratie bestaat uit alle vastgelegde gegevens over uw onderneming. Dit kan zowel digitaal als op papier zijn. Voorbeelden van wat de administratie kan bevatten zijn:

  • Financiële aantekeningen
  • Kassabonnen en de kasadministratie
  • Controleberekeningen
  • Ontvangen en verzonden facturen
  • Contracten, afspraken en overeenkomsten
  • Agenda’s
  • Correspondentie
  • Software en data bestanden

Uit de administratie moet duidelijk worden hoeveel btw er afgedragen moet worden of hoeveel u terugkrijgt van de belastingdienst. Dit is van belang voor de btw-aangifte. Per tijdvak moeten de volgende overzichten worden bijgehouden:

  • Uitgaande facturen (bij toepassing van het factuurstelsel)
  • Inkomsten (bij toepassing van het kasstelsel)
  • Ontvangen facturen
  • Privégebruik van diensten en goederen

Meer weten over het uitbesteden van de boekhouding

 

De werkzaamheden van de afdeling financiën van Alembo bestaan uit:
 
  • Verwerken van financiële mutaties (het verwerken van de Boekhouding)
  • Het controleren van de administratie en opstellen van Jaarrekeningen (Assistent Accountancy werkzaamheden)
Bij Assistent Accountancy wordt de medewerker van Alembo rechtstreeks aangestuurd door de klant en werkt met verschillende klantsystemen.
 
Nieuwsgierig met welke klantsystemen en financiële applicaties Alembo bekend is? Lees hier verder in onze blog.


Geef vandaag nog een boost aan uw business

Neem gerust contact met ons op!

Operationele diensten uitbesteden