Wilt u meer weten wat Alembo voor uw organisatie kan betekenen? Lees verder over onze administratieve backoffice ondersteuning of neem contact met ons op. We denken graag met u mee.
Voordelen uitbesteden financiële administratie
Het coronavirus heeft voor veel bedrijven grote gevolgen, zowel positief als negatief. De werklast voor accountancykantoren is dan ook hoog. Naast de normale werkzaamheden moeten voor een groot aantal klanten bijvoorbeeld NOW aanvragen worden ingediend en de hierbij behorende extra administratieve werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Organisaties zijn genoodzaakt te reorganiseren en bedrijven hebben extra advies en hulp nodig bij nieuwe bedrijfsstrategieën en invalshoeken om het voortbestaan van de organisatie te kunnen verzekeren. Genoeg te doen dus! Daarbij kampt de accountancybranche met een groot tekort aan medewerkers wat de werkdruk alleen maar meer opdrijft.
Waarom is er een personeelstekort in de Accountancybranche?
De groei binnen de zakelijke dienstverlening zet gestaag door. Alleen dit jaar is er al een verwachte groei van 2 à 3 %. Binnen de zakelijke dienstverlening is het tekort aan personeel bij accountants het grootst van alle branches. Accountancykantoren staan voor de taak het schaarse nieuwe talent aan te trekken én te behouden, een uitdaging binnen de competitieve financiële wereld. Daarbij veranderen de werkzaamheden van de ‘traditionele’ accountant ook steeds meer. Administratieve taken worden steeds vaker geautomatiseerd uitgevoerd met behulp van slimme software zoals o.a. Basecone, Exact en Twinfield. Dingen als Data-analyse, advies en klantcontact worden steeds belangrijker.
Naast het tekort aan personeel kampen accountancy- en boekhoudkantoren ook met een overschot aan werk door de corona crisis. Al het financiële regelwerk komt bij deze kantoren terecht die toch al kampen met een structureel personeelstekort wat de werkdruk exponentieel verhoogd.
Door deze toenemende werkdruk groeien accountant- en boekhoudkantoren gestaag door. Maar wat doe je als je wel werk hebt maar geen ‘handen’? Alembo biedt hiervoor de oplossing. Onze afdeling Financials bestaat uit hoogopgeleide Assistent Accountants en Boekhouders. Door gebruik te maken van een outsource constructie kunt u op- en afschalen wanneer dat nodig is en pieken soepel doorlopen. Een van onze gewaardeerde klanten is VANTHUL. Vanuit Suriname ondersteunt ons team hen met gespecialiseerde en complexe Assistent Accountancy taken. Lees hier meer over hoe VANTHUL onze samenwerking ervaart!
Financiële administratie outsourcen aan een specialist
Hoogopgeleide medewerkers nemen overzees uw financiële administratieve over en ondersteunen zo bij het verwerken van de grote workload.
De volgende Assistent Accountancy taken vallen onder onze dienstverlening:
- Opstellen van Jaarrekeningen
- Begeleiden en assisteren van administratief medewerker (die verantwoordelijk is voor de financiële administratie)
- Opstellen van tussentijdse rapportages en prognoses
- Controleren van administratieve werkzaamheden uitgevoerd door de medewerker administratieve dienstverlening
- Feedback geven aan de medewerker administratieve dienstverlening
- Voeren van correspondentie
- Opstellen aangiftes IB, VPB en OB
- Deelnemen aan overlegsituaties (intern/extern) die op deze functie van toepassing zijn
- Salarisadministratie
Hieronder vindt u al onze Boekhouddiensten op een rij:
- Kasadministratie,
- Bankmutaties verwerken,
- Liquiditeitsanalyses en betalingsvoorstellen,
- Batch betalingen beheren,
- Klaarleggen van betalingen voor autorisatie,
- Incassoproces uitvoeren,
- Bewaking van goederenstroom tegenover financiën stroom,
- Digitaliseren en structureren van factuurstroom.
Voordelen van het uitbesteden van de financiële administratie
Door het uitbesteden van financiële administratie zoals boekhouding en assistent accountancy creëert u een flexibele schil van specialisten om uw organisatie die afhankelijk van piek- of dalmomenten uw financiële administratie uitvoert. Wat zijn de voordelen van het outsourcen van administratieve processen? We hebben ze voor u op een rijtje gezet.
1. Expertise en kennis van tools en processen
De jarenlange ervaring van Alembo’s financiële team in combinatie met kundig, hoogopgeleid personeel maakt dat wij uw bedrijf perfect kunnen ontzorgen. Hierdoor bent u verzekerd van professionele ondersteuning voor uw bedrijf.
Zoals specialisten betaamt hebben wij ruime ervaring met administratieve tools en zijn we bekend met financiële softwarepakketten zoals:
- AccountView: boekhoudsysteem (handmatig verwerken van facturen en betalingen)
- Twinfield: online boekhoudsysteem (verwerken van bankafschriften, correctieboekingen, rapportages, ICP aangiftes etc)
- Exact Online: online boekhoudsysteem (verwerken van bankafschriften, correctieboekingen, rapportages etc)
- Reeleezee: online boekhoudsysteem (verwerken van bankafschriften, correctieboekingen, rapportages, ICP aangiftes etc)
- e-Boekhouden: online boekhoudsysteem (verwerken van bankafschriften, correctieboekingen, rapportages, ICP aangiftes etc)
- Moneybird: administratie verwerken
- FDS (Unit4 Financial Data Suite): Software voor het samenstellen van jaarrekening, het uitvoeren van de werkprogramma
- Unit4 Audition: Jaarrekening samenstellen/Rapportage tool
- Snelstart: Factuur en boekhoudprogramma
- AFAS: Doen van fiscale aangiftes
- Infine: Samenstellen Jaarrekeningen en Jaarrapporten
- Visma Severa: Urenregistratie, projectadministratie
- Karbon: uitgaande e-mail, acties en taken gekoppeld aan een inkomende e-mail, archief van alle mailwisseling met de klant
Overige tools en applicaties waar Alembo gebruik van maakt, vaak door op afstand in te loggen in de systemen van de klant, leest u in onze blog Tools en applicaties waar Alembo mee werkt. Geïnteresseerd in financiële trends? Bekijk ons blog Boekhoud Trends voor 2021.
2. Tijd- en kostenbesparing
Door uw administratieve rompslomp uit te besteden aan een specialist bespaart u tijd en kosten. Bij Alembo bespaart u al snel 30% op uw normale kosten en bent u verzekerd van een hoogopgeleid team dat altijd voor u klaar staat. Door deze tijdrovende taken uit te besteden heeft u meer tijd om uw klanten verder te helpen en te focussen op de core-business van uw onderneming.
3. Grotere flexibiliteit
Door diensten uit te besteden kunt u de capaciteit en bezetting van uw onderneming beter managen. Zo vangt u door de inzet van flexibele arbeid makkelijk pieken op en kunt u afschalen wanneer dit niet meer nodig is. Zo heeft u geen extra medewerkers op de payroll, maar kunt u naar behoefte uw team op- en afschalen. Samen met u worden er afspraken gemaakt over kwantitatieve en kwalitatieve resultaten, rapportage, aantallen uren en/of andere verplichtingen.
4. Communicatie
U krijgt zowel vanuit Nederland als in Suriname uw eigen contactpersoon, zodat er snel geschakeld kan worden. Er wordt afgestemd hoe vaak er meetings plaatsvinden en op welke manier communicatie plaatsvind, bijvoorbeeld via Slack, Whatsapp, Google Hangout of email.
5. Beschikbaarheid
Heeft u iedere dag deadlines en moet u elke dag gegevens opleveren? Maak gebruik van het tijdsverschil en verleng uw werkdagen. Wij werken vanuit Suriname waar het 4 of 5 uur vroeger is, afhankelijk van de winter- of zomertijd. Wanneer uw werkdag stopt werken wij gewoon verder. Daarbij zijn we ook 24/7 beschikbaar mocht er last-minute nog iets moeten worden aangepast.