6 tips om goede product content te maken
Om uw webshop het beste te laten presteren is goede product content van groot belang. Wordt hier op de verkeerde manier gebruik van gemaakt, dan is dit echt een ‘conversie killer’. Goede product content zorgt er namelijk voor dat zowel de webshop als de producten beter vindbaar zijn, en zorgt dat de (potentiële) klanten precies weten wat ze kunnen verwachten. Uit onderzoek van Yellowground is gebleken dat consumenten hun winkelwagentje achterlaten wanneer de producten niet goed zijn omschreven, of wanneer er specificaties missen. Ongeveer 30 tot 40% van de klanten heeft weleens een product teruggestuurd vanwege slecht ingezette product content. Naast dat het goed inzetten van product content ervoor zorgt dat potentiële klanten eerder overgaan tot aankoop, verhoogt het ook de merkloyaliteit. Hierdoor zijn klanten eerder geneigd terug te komen voor een nieuwe aankoop. Goede product content is dus van absoluut belang voor het succes van jouw webshop! Echter, er gaat veel tijd en energie zitten in het maken van product content. Lees verder voor meer uitleg en Tips & Tricks.
De voordelen van goede product content
Een aantal voordelen zijn al genoemd. Hieronder vind je alle voordelen op een rij:
- De producten zijn beter vindbaar in verschillende zoekmachines.
- Door een betere productbeschrijving te geven zijn potentiële klanten eerder geneigd een product bij jouw webshop te kopen.
- Volledig beschreven producten zullen veel meer converteren (=omzetten).
- Hoe beter de productkwaliteit is, hoe sterker de merkloyaliteit.
- Klanten zullen minder snel geneigd zijn het winkelmandje achter te laten zonder iets te kopen.
Goed uitgevoerde product content zorgt er dus voor dat jouw webshop beter gaat draaien en klanten terugkomen. Maar hoe pak je het maken van product content aan? En waar moet je aan denken als je goede productteksten wil schrijven?
Product content maken: tips & tricks
Een goede tekst bestaat uit een aantrekkelijke tekst met informatie over het product. De juiste trefwoorden worden gebruikt waar de potentiële doelgroep op zoekt, wat onder andere bijdraagt aan een hogere zoekpositie in Google. Naast een unieke aantrekkelijke tekst, zijn het opbouwen van de juiste producttitel, de meta beschrijving, afbeelding en specificaties over het product net zo belangrijk.
1. Zet de doelgroep centraal
Om goede product content te maken moet je goed weten wie je doelgroep is en welke verwachtingen en behoeften zij hebben. Aan de hand hiervan kun je aan de slag met de content. Hier valt ook de tone-of-voice onder (op welke toon spreek je de doelgroep aan?) . Denk hierbij na over de lengte van de tekst en het toepassen van de USP’s (Unique Selling Points). Simpele goedkope producten waar weinig over te melden is (30 – 50 woorden), zijn korter en bondiger dan complexere producten, die een hogere aanschafwaarde hebben (150 – 250 woorden).
2. Merk-Model-Producttype
Pas de producttitel aan en houd de volgorde Merk-Model-Producttype aan voor de beste vindbaarheid. Wanneer je de producttitel op deze manier opbouwt is het voor de klant direct duidelijk of dat hetgeen is wat hij/zij zoekt.
3. De omschrijving
Laat in de eerste of tweede zin van de alinea de productnaam terugkomen en neem hierbij de exacte producttitel over. Het allerbelangrijkste van een goede omschrijving is dat het makkelijk en snel weg leest. Dit houdt in dat het overzichtelijk, kort en to-the-point moet zijn. Gebruik koppen bij meerdere alinea’s en pas bij kenmerken bullets toe. Dit maakt het overzichtelijk en zorgt dat de omschrijving kort en bondig blijft. Maak je gebruik van trefwoorden (ook in de titels/koppen) op een natuurlijk leesbare manier, zo’n 2 procent is voldoende.
4. Het trefwoord
Het trefwoord bestaat uit het producttype en model/mpn (Manufacturer Product Number) soms aangevuld met specifieke trefwoorden. Laat dit vaak genoeg terugkomen, maar niet te vaak zodat het lekker leesbaar is. De richtlijn voor het herhalen van een trefwoord is 2%. Gebruik de zoekwoordplanner van Google of andere programma’s zoals Ahrefs om trefwoord gerelateerde woorden in de tekst op te nemen waar klanten veel naar zoeken.
5. Productspecificaties of kenmerken
Product specificaties of kenmerken hebben impact op de conversie van de bezoeker. Hoe completer het product verrijkt is, hoe beter een bezoeker kan verfijnen op het aanbod en hoe sneller het product naar boven komt.
6. De visuele vormgeving
Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen of video’s over je product. Je kan op deze manier de klant aanspreken door foto’s of video’s te laten zien waar een klant het product voor gebruikt. Op deze manier krijgen potentiële klanten een completer beeld van het product.
Goed verrijkte product content binnen 4-6 weken resultaat met effect van 44 weken
Afgaand op de praktijkervaring van Alembo en andere onderzoeken, kunnen we er zeker van zijn dat product content waarde toevoegt aan jouw bedrijf. Door onze jarenlange ervaring met het schrijven van productteksten voor o.a. bol.com hebben wij kennis opgedaan hoe je het beste een SEO tekst kunt schrijven. Wanneer (product)informatie op de juiste manier is verrijkt, is er al binnen 4-6 weken resultaat te zien, met een effect van 44 weken. Dit is afhankelijk van de populariteit van uw site.
Uitmuntende en complete product content kost tijd en energie. Alembo helpt u graag met het juiste advies voor uw online collectie. Neem gerust contact met ons op of lees verder in onze blog: Effectieve webcontent video en tekst.