Risico’s verzachten door geografisch gespreid te werken

Home/Blog/Risico’s verzachten door geografisch gespreid te werken

Risico’s verzachten door geografisch gespreid te werken

Ondernemen is inherent verbonden aan het nemen van risico’s. Soms treden er risico’s op die je als ondernemer of als werkgever niet had kunnen voorzien. Een goed voorbeeld hiervan is de recente coronacrisis. Het coronavirus maakt wereldwijd slachtoffers, waar lokale brandhaarden de basis vormen voor een groot aantal (dodelijke) slachtoffers. 

Waar de overheid de verspreiding beperkt door social distancing, en in sommige gevallen een complete lockdown, zijn er verschillende maatregelen die u als ondernemer kunt nemen om de impact van de coronacrisis te minimaliseren en het voortbestaan van uw onderneming te verzekeren. Eén van deze mogelijke maatregelen is het mitigeren van de risico’s door geografisch gespreid te werken.

Voordelen van geografisch gespreid werken in Suriname

Het voordeel van het geografisch verspreid werken in bijvoorbeeld Nederland en Suriname is dat als er issues zijn bij de organisatie in Nederland door ziekte, stroom- of internet uitval of hoge piekbelasting, deze zaken door de partij in Suriname opgevangen kan worden. 

Een voorbeeld: in de vroege fase van de corona uitbraak is een besmetting vastgesteld op de werkvloer bij één van onze klanten. Om verspreiding voor te zijn is er door de klant direct gereageerd door iedereen in Nederland vanuit huis te laten werken. Het mogelijk maken om thuis te werken kosten uiteraard de nodige aanpassingen, waarmee deze klant even niet operationeel was. Alembo is verzocht om direct op te schalen en een groot deel van de operatie op te vangen. Dit is goed gelukt. Door de snelle en doeltreffende aanpak is de impact op de gezondheid van het team beperkt gebleven en kan de ‘business as usual’ doorgaan.

Een ander voorbeeld: op klantlocatie in Nederland is door brand in het magazijn een groot deel van de voorraden niet meer beschikbaar geworden. Hierdoor is er een acute crisissituatie ontstaan waar klanten op de hoogte gesteld moesten worden van de bestelde artikelen en, of, en wanneer deze nog geleverd kunnen worden. Het callcenter staat roodgloeiend. Alembo, extern callcenter voor deze partij, heeft bijgesprongen in extra capaciteit voor het callcenter en advies ter plaatse in Nederland kunnen geven (in de rol van interim management) voor snelle, haalbare oplossingen. Met als doel: hoe kom ik van crisis tot herstel?

Een laatste voorbeeld: Intertoys vraagt uitstel van betaling aan en wordt overspoeld met vragen door klanten. Alembo,werkzaam als uitvoerend klantenservice partij voor Intertoys, schakelt snel hoe deze toestroom van vragen afgehandeld moet worden. Het gaat er immers om dat de klanten zo goed mogelijk geholpen worden. Doordat Alembo snel in staat is geweest Intertoys hiermee te ondersteunen, zijn klanten goed geholpen en is de piek van vragen goed opgevangen. Lees meer over dit project in dit artikel.

Het beperken van de schade door het werk op te schalen bij een andere afdeling, in dit geval in Suriname, zorgt ervoor dat andere risico’s die hiermee gecorreleerd zijn weinig tot geen kans van doorzetten hebben.

De voordelen van verschillende locaties op een rij:

  • Waarborg de continuïteit. Business as usual kan gewoon doorgaan. Bijvoorbeeld: klanten hoeven niet langer dan normaal te wachten op antwoord vanuit de klantenservice. Ook administratieve taken kunnen gewoon doorgaan vanuit locatie.
  • Flexibele mogelijkheden tot op- en afschalen van werkzaamheden door flexibele arbeidsovereenkomst.
  • Werkzaamheden worden door specialisten uitgevoerd waardoor kwaliteit gewaarborgd blijft.
  • Maak gebruik van het tijdsverschil en wees langer beschikbaar voor klanten. Werkdagen kunnen worden verlengd door gebruik te maken van het tijdsverschil.
  • Er wordt tot wel 30% op kosten bespaard. Liquiditeit die hard nodig is in tijden van crisis.

Een strategie voor de toekomst

Door met een frisse en geïnformeerde blik naar de toekomst te kijken kunnen er eerder strategische beslissingen worden genomen om dergelijke risico’s te verzachten en te verspreiden. Zo kan er een strategie worden gekozen die bestand is tegen crises op de lange termijn. Een strategie die flexibel mee kan bewegen met de uitdagingen die optreden, met de middelen die voorhanden zijn.

Snel schakelen ten tijde van crisis is één van onze specialiteiten, wat deze crisis dan ook behelst, op verschillende vakgebieden. Samen nadenken over de beste oplossingen en deze vervolgens implementeren is waar wij goed in zijn. Vragen? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bereiken via reacties@alembo.nl of telefonisch bereiken via 072 7370000. We kijken uit naar uw uitdaging.

2020-05-11T13:52:17+02:00mei 11th, 2020|