Externe klantenservice uitbesteden ook voor het MKB?

Externe Klantenservice: een goed idee?

In onderstaand artikel van het Financieel Dagblad wordt de vraag gesteld of uitbesteden aan een externe klantenservice afdeling wel of niet een goed idee is. En is het ook voor een MKB bedrijf interessant om te outsourcen, of is dit alleen iets voor grote bedrijven?  Het artikel: “Externe klantenservice een goed idee?” beschrijft de voor- en nadelen van het uitbesteden van klantenservice aan een externe partij. We gaan hier graag nader op in.

Klantcontact Offshoren ook voor MKB?

Het offshoren van klantcontact of operationele activiteiten is niet alleen een trend die te zien is bij grotere bedrijven zoals bol.com, KPN en overheidsinstellingen zoals Ministeries. Ook MKB bedrijven zoals E-commerce bedrijven, Zorgorganisaties of Verzekeraars, zien de voordelen van externe klantenservice in. 

1. Ontzorgen bij drukte en snellere groei. Alembo ziet bij MKB bedrijven of ZZP’ers dat zij vaak te druk zijn voor bepaalde activiteiten en dat het extern outsourcen van taken hen helpt bij de verdere groei en ontwikkeling van het bedrijf. Een outsourcepartij kan helpen bij arbeidsintensieve, repeterende klussen, zodat ondernemers zich kunnen focussen op zaken die direct impact hebben op omzetgroei. Denk aan het beantwoorden van klantvragen, bijhouden van de website of  webcare, social media, retouren afhandelen of het maken van rapportages of uitzoekwerk op het internet. 

2. Expertise externe partij. Een andere reden voor MKB bedrijven om voor outsourcing te kiezen, is omdat men simpelweg de kennis niet in huis heeft of de benodigde applicaties of tools om de werkzaamheden goed te doen. Denk bijvoorbeeld aan boekhoudkundige werkzaamheden, contentbeheer of seo webteksten

3. Flexibele opschaling bij piekenEen derde reden is de behoefte aan het schakelen en inzetten van een partij die mee kan bewegen in drukke momenten. Flexibele opschaling dus, bijvoorbeeld bij seizoenspieken, tijdens de feestdagen, of projecten waar veel data moet worden verrijkt.

4. Kostenbesparing. Het offshoren van klantcontact of bpo werkzaamheden levert voor MKB bedrijven aanzienlijke kostenbesparingen op. Uiteraard vergt het eerste de nodige voorbereidingen en tijd om het team op afstand in te werken en te controleren op de output. Na verloop van tijd is de tijdinvestering zeker de moeite waard en werpt dit zijn vruchten af. Aanzienlijke kostenbesparing van 30% of meer is het resultaat en de geruststellende gedachte dat u zelf deze taken niet meer hoeft te doen. 

Over Alembo

Met meer dan 300 collega’s vanuit Paramaribo, ondersteunt Alembo al meer dan 15 jaar grotere en kleinere MKB bedrijven met klantcontact, webcontent, backoffice, data entry, financiële administratie en virtuele assistentie. Meer weten over outsourcing? Lees gerust verder bij onze veelgestelde vragen

Voor kleinere organisaties biedt Alembo ook mogelijkheden om werkzaamheden uit te besteden middels onze VAZZ dienstverlening (Virtuele Assistent Zonder Zorgen). Sommige organisaties hebben niet het budget en de grote hoeveelheden aan werk om meer dan bv. 2 – 5 FTE fulltime extern te beleggen en hebben wel de behoefte aan verlichting van taken en assistentie. Via verschillende abonnementen van 10 – 40 uur per week is outsourcing binnen handbereik. 

Externe Klantenservice een goed idee? Artikel Financieel Dagblad


Geef vandaag nog een boost aan uw business

Neem gerust contact met ons op!

Operationele diensten uitbesteden