Veelgestelde vragen over outsourcing

U vraagt, wij antwoorden

Welke vragen heeft u over outsourcing?

Veel gestelde vragen

Outsourcing, offshoring, co-sourcing of nearshoring: het roept best veel vragen op. Hoe kun je het uitbesteden van werk het beste organiseren, hoe pak je dit aan, wat kost het, hoe werk je samen, etc etc. Lees hier verder over de meest gestelde vragen over outsourcing of lees onderstaand artikel over onze Outsourcingstips.  

Alembo beschouwt de informatie van onze klanten als volledig vertrouwelijk en zal deze ook als zodanig behandelen. Dit is opgenomen in onze algemene voorwaarden. Wij werken conform de AVG wetgeving. Iedere medewerker heeft een geheimhoudingsclausule getekend. Daar waar nodig spreken wij met klanten NDA’s af.

 

Het verloop en ziekteverzuim van onze medewerkers is extreem laag: onder de 2% verloop op jaarbasis. Niet gebruikelijk in de outsourcing industrie, en zeker niet gebruikelijk lokaal. Het salaris is uiteraard goed, maar niet alleen bepalend om onze mensen te houden. We werken met elkaar aan betrokkenheid. Betrokken zijn bij het bedrijf, betrokken zijn in de samenleving, en betrokken bij de klant. Een groot voordeel bij beperkt verloop is dat kennis, kunde en ervaring behouden blijft.

Alembo heeft meer dan 200 medewerkers in dienst, wij kunnen snel en flexibel inspringen wanneer er sprake zijn is van hoge pieken in het werkaanbod. Uiteraard in overleg, omdat niet ieder werk direct op te pakken is, wanneer eerst een training of extra werving nodig is. In het algemeen zijn wij erg flexibel en kunnen wij binnen een dag tot 2 à 3 weken op volledige bezetting komen.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Net zoals u uw eigen medewerkers moet trainen en begeleiden, zal dit op afstand ook tijd kosten. Plan dit in. Na verloop van tijd zal het controleren en begeleiden minder worden, omdat de kwaliteit en snelheid op niveau zit. Gelukkig zijn er veel tools die u hierbij kunnen helpen, zoals het maken van instructievideo’s of geregeld overleg met uw contactpersoon in Suriname.

Uiteindelijk streven beide partijen naar een langdurig partnerschap. Eén waarbij het klikt en het bedrijf past bij uw bedrijfscultuur met de juiste prijs / kwaliteit verhouding. Dit begint met open communicatie en de juiste planning. En verder: door open en eerlijk naar elkaar te zijn over welke afspraken belangrijk zijn voor onderling succes. 

Hoe werk je het beste samen met je outsource partner? Alembo heeft wat tips op een rij gezet. Lees verder

Klopt het dat de ICT-infrastructuur minder betrouwbaar is in Suriname dan in Nederland? Het antwoord op deze vraag luidt: nee. Vanaf 2015 is er een goede dataverbinding met Suriname en uitstekend internet beschikbaar. Suriname is via meerdere glasvezelverbindingen gekoppeld aan het America net. Internet is daarmee robuust. Alembo is via 3 providers gekoppeld met het internet, de belangrijkste is een glasvezelverbinding. Daarbovenop is een 4G dataverbinding en ADSL aanwezig. Door deze onafhankelijke verbindingen is het internet goed bij Alembo. Bij eventuele stroomuitval worden de noodgeneratoren ingezet, waardoor onze 24×7 dienstverlening altijd bereikbaar is.

Outsourcing van processen wordt in het bedrijfsleven meer en meer toegepast. Het is een krachtig en strategisch hulpmiddel waardoor bedrijven zich meer kunnen richten op hun kernactiviteiten. De uitbestede diensten zijn vrijwel altijd bedrijfsondersteunende activiteiten of nevenactiviteiten. Naast kostenbesparing en flexibiliteit zijn er nog vele andere voordelen. Lees hier verder over de voordelen van outsourcing naar Suriname.

We hebben de 5 belangrijkste factoren op een rij gezet die ervoor zorgen dat de samenwerking goed gaat. Dit zijn: 

  • Flexibiliteit
  • Samen vormgeven aan de aanpak en uitvoering 
  • Onderlinge klik en vertrouwen 
  • Resultaat-georiënteerd 
  • Innovatie 

De nieuwe AVG of GDPR is per 25 mei 2018 ingegaan. In feite is het al eerder ingegaan, maar dient er pas sinds 25 mei 2018 volledig aan te worden voldaan, en mogen sancties worden opgelegd. Veel bedrijven en overheidsinstellingen zijn daarom druk bezig geweest met het invoeren van de maatregelen die nodig zijn om te voldoen aan de AVG. Voor bedrijven die werk uitbesteden buiten de EU, dienen er specifieke maatregelen genomen te worden. Lees meer.

Business Process Outsourcing (BPO) is het outsourcen van bedrijfsprocessen aan een externe dienstverlener die hier kennis en ervaring in heeft. Bij Business Process Outsourcing neemt Alembo u een deel van het werkproces uit handen en werken wij via een beveiligde verbinding, op afstand, in uw eigen klantsysteem. Wij helpen u graag met diverse Business Process Outsourcing diensten, zoals:

  • klantenservice
  • administratieve diensten
  • data entry werk
  • contentmanagement

Outsourcing of uitbesteding van bedrijfsactiviteiten wordt met de dag populairder; er zijn heel veel redenen waarom bedrijven overgaan tot outsourcing. Zowel kleine als grote ondernemingen besteden diverse werkzaamheden uit bij externe dienstverleners. Deze activiteiten kunnen administratieve diensten, ICT-beheer, contentmanagent en klantenservice zijn. Het uitbesteden van taken kan via outsourcing in het eigen land zijn, of door middel van offshoring. Bij offshoring is er sprake van het uitbesteden van taken buiten de nationale grenzen. Welke voordelen heeft outsourcing en wat zijn de 5 redenen waarom bedrijven hiervoor kiezen? Lees meer.

Wilt u diverse diensten uitbesteden naar landen waar de loonkosten veel lager liggen? Offshoring naar Suriname via Alembo is heel snel en heeft veel voordelen. Wij zijn gericht op de Belgische en Nederlandse markt en bieden front- en backoffice offshoring diensten naar Suriname voor zowel kleinere als grote bedrijven. Lees meer.

Nee, u zit er zeker niet voor lange tijd aan vast. Hier kunt u duidelijke afspraken over maken met de outsource leverancier. Geen ellenlange contracten en jaren ‘vast zitten’. Wees duidelijk wat gewenst is, het is heel normaal om eerst een pilotperiode met elkaar aan te gaan, daarna bijv. een jaarcontract op te stellen en daarna een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn. Hierdoor blijft u zelf aan het roer en kunt u altijd stoppen wanneer de samenwerking niet naar wens is.

Dit kan goed en minder goed vallen. Sommige medewerkers zullen het als een uitdaging zien als ze mogen samenwerken met een buitenlandse partij, andere medewerkers zullen het vervelend vinden omdat men bang is dat het hierdoor niet goed gaat, of angst heeft voor het verlies van eigen taken /functie. Beiden zijn logische reacties op dit onderwerp. Belangrijk is om goed uit te leggen wat de reden van outsourcing is, en hen mee te nemen in de voorbereiding en gevolgen van de outsourcing. Uit onze ervaring blijkt dat het team in Nederland outsourcing in het begin soms als bedreigend of irritant ervaart en dat na verloop van tijd het team in Nederland juist blij is met de samenwerking en de outsource partij niet meer wil missen in de dagelijkse gang van zaken.

Outsourcing vraagt een andere kijk op bestaande bedrijfsprocessen. Het draagt bij aan de realisatie van ambities en doelstellingen. Samen operationeel excelleren zodat u de concurrent altijd voor bent. Het vraagt  vertrouwen in elkaar en een partnership voor vele jaren. Lees verder op deze pagina over tips bij outsourcing.

Door de juiste leverancier te kiezen die het beste past bij uw bedrijfscultuur, goede kwaliteit voor een goede prijs levert en waarmee het ‘klikt’. Hiermee begint het. En door open en eerlijk naar elkaar te zijn over afspraken, resultaten en wanneer en hoe er gecommuniceerd wordt.

Hoe werk je het beste samen met je outsource partner en ontwikkel je een relatie die voor beiden prettig, succesvol en voor de lange termijn is? Alembo heeft wat tips van onze Virtuele Assistentes op een rij gezet. Lees verder

De politieke situatie komt onstabiel over, en is het wellicht ook. Kijkend naar de feiten, dan zien we dat het parlement democratisch is gekozen, en dat regeringen de afgelopen 30 jaar iedere keer hun termijn volledig hebben uitgezeten. Statistisch is dat zeer goed. In de praktijk zien wij onrust.

Gedurende 2013 – 2015 heeft Suriname een economische groei gekend van 6% per jaar, terwijl de wereldeconomie in crisis was. In 2017 zien we dat het slecht gesteld is met de Surinaamse economie en dat er onvrede is over de economische situatie. Burgers gaan de straat op en protesteren. Dit verschilt overigens niet veel van Europese landen als Frankrijk en Italië. Inkomsten van de Surinaamse overheid zijn afhankelijk van de olie- en goudprijzen. Deze prijzen zijn de afgelopen jaren laag, en daarmee zijn de inkomsten voor de overheid laag, wat voeding geeft aan de onrust.

In de dagelijkse werkzaamheden merken wij bij Alembo niet veel van de economische situatie. Onze medewerkers worden in Euro’s betaald, onze klanten zijn in Europa, onze inkomsten zijn in Euro’s. Daarmee is Alembo, en haar personeel, relatief afgeschermd van de lokale economische ontwikkelingen.

De verstandhouding tussen Nederland en Suriname is op regeringsniveau zakelijk te noemen. Een stap daaronder, op werkniveau, is er een zeer vriendelijke, coöperatieve samenwerking. De dagelijkse werkzaamheden gaan gewoon goed, eigenlijk uitstekend. Dit komt mede door het wederzijdse (culturele) begrip vanwege de vele Surinamers die in Nederland wonen, en de vele Nederlanders die in Suriname wonen.

Al met al zal er altijd een zekere spanning staan, en wordt er toch pragmatisch en uitstekend samengewerkt.

Alembo werkt inmiddels 15 jaar vanuit Suriname, en heeft goede contacten met de Nederlandse ambassade. Wilt u meer weten, neem dan contact met ons op.

Door werk uit te besteden aan Alembo, bespaart u direct op uw loonkosten en creëert u flexibiliteit. Sociale lasten en de lokale belastingdruk zijn lager in Suriname. Indirecte kosten waar u op bespaart zijn: huurkosten van uw werkplek, ziekteverzuim, werving en selectie, management kosten en overhead, ga zo maar verder.

Alles zelf doen, samenwerken of uitbesteden? Deze vragen komen bij iedere organisatie regelmatig terug. Succesvolle organisaties willen niet alles zelf doen, en beseffen dat het inzetten van andere partijen nodig is voor verdere groei. Lees meer.

 
 

U zit niet jarenlang aan een contract ‘vast’. Wij bieden transparantie en geen ‘dubbeldikke contracten’. Samen met u kijken wij hoe we de samenwerking kunnen opstarten en gaan we eerst een pilotperiode aan, met daarop volgend een contractvorm van een jaar, of een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn. 

 

Alembo is ISO 9001 gecertificeerd we werken conform ISO 27.001. Certificatie ISO 27.001 is gepland met KIWA Leiden en zal gebeuren wanneer er weer normaal vliegverkeer mogelijk is. Eens per jaar worden wij door KIWA Nederland geauditeerd, en iedere 3 jaar opnieuw gecertificeerd. Onze medewerkers zijn gemiddeld MBO of HBO opgeleid. Op ieder traject is een Service Level Agreement of worden Key Performance Indicators afgesproken om zo de kwaliteit te meten en te rapporteren. Elk team heeft een project- of teammanager die verantwoordelijk is voor de borging van de kwaliteit en het resultaat. Naast de trainingen die onze mensen vaak op locatie in Nederland volgen bij complexere trajecten, wordt er in Suriname aandacht besteed aan relevante cursussen, zoals Prince II projectmanagement.

Zijn er grote cultuurverschillen tussen Nederland en Suriname? Wordt mijn werk wel goed uitgevoerd, hoe zit het met de Nederlandse taal en verstaanbaarheid, werkethiek en bereikbaarheid? Lees in deze blog over de verschillen tussen een Nederlands en Surinaams callcenter

Er zijn diverse redenen waarom bedrijven overgaan tot het uitbesteden van werkzaamheden naar een overzeese buitenlandse bestemming. Deze verschillen per bedrijf en zijn afhankelijk van de gekozen bedrijfsstrategie.  De top 5 redenen om uw bedrijfsprocessen aan Alembo uit te besteden zijn:

  1. Kostenbesparing
  2. Betere focus op de core business
  3. Kennis en expertise
  4. Communicatie
  5. Flexibiliteit

Lees hier verder over de top 5 redenen van outsourcing

Samen met uw sourcingpartner wordt vorm gegeven aan een effectieve sourcing strategie en implementatie. Deze strategie zorgt er niet alleen voor dat u meer tijd heeft voor uw kernactiviteiten, maar ook dat u kosten minimaliseert en flexibel in kunt spelen op pieken en dalen.

3 Redenen waarom een sourcing strategie belangrijk is:

  • Communicatie;
  • Afstemmingen;
  • Focus op de core business

Outsourcing en offshoring zijn twee bekende termen, maar het blijkt dat het verschil niet altijd duidelijk is voor iedereen. Het gaat in beide gevallen om het uitbesteden van bedrijfsprocessen naar externe dienstverleners. Lees hier wat offshoring is.

Sourcing/outsourcing betekent de overdracht van enkele bedrijfsprocessen aan een externe partij. Bij sourcing gaan de opdrachtgever en de leverancier een langdurige samenwerking met elkaar aan. Lees meer.

Dagelijkse operationele werkzaamheden uitvoeren is soms tijdrovend en arbeidsintensief. Denkt u eraan om een student in te huren? Mogelijk is het inhuren van ervaren medewerkers van Alembo ook interessant voor u. Met een team meer dan 200 medewerkers helpen wij verschillende Nederlandse en Belgische klanten op het gebied van klantenservice, administratie, data-entry en webcontent. Bent u op zoek naar een personal assistent voor allerhande klussen omdat u te druk bent? Vanaf 10 uur per maand kunt u al gebruik maken van onze VAZZ dienstverlening. Onze hoogopgeleide, betrokken en ervaren medewerkers helpen u graag. Omdat wij vanuit Suriname werken zijn de loonkosten lager waardoor wij zeer aantrekkelijke tarieven kunnen aanbieden. Lees meer.

Webcare is niets anders dan het bieden van online klantenservice via social media kanalen. Lees meer uitleg over webcare.

 

Gegevensverwerking, ook bekend als data-entry, is één van de dagelijkse bedrijfsactiviteiten die hedendaagse organisaties uitbesteden. Het is een zeer specialistisch werk dat zowel op een snelle als kostenefficiënte manier door Alembo wordt uitgevoerd. Naast kostenbesparing wint u ook nog eens veel tijd, zodat u zich volledig kan richten op uw core business. Lees verder

Werk op afstand laten uitvoeren kan complex zijn, maar dat hoeft niet. Wij streven ernaar dat de begeleiding en de transitie gecontroleerd, transparant en gefaseerd gaat. Zodat u te allen tijde weet waar u aan toe bent en er samen mooie successen worden geboekt. In deze roadmap staan de stappen die Alembo zet tijdens de fases van outsourcing.

Roodgloeiende telefoons, klanten blijven bellen en een overvolle mailbox. Dit zijn typische situaties waar u als klantenservice afdeling liever niet mee te maken krijgt. Hoe krijg je weer grip op de situatie en kun je van crisis naar herstel en succes ombuigen? Lees verder

De technologie gaat snel; Google Assistent die u via voice search helpt en virtuele chatbots beantwoorden online uw vragen. Een Virtuele Assistent kan ook een persoonlijke assistent van ‘vlees en bloed’ zijn. Door te werken op afstand worden zaken opgepakt waar u geen tijd of energie in wilt steken. Lees verder

Wat zijn de verschillen tussen een Nederlands callcenter en een Surinaams callcenter. Zijn de verschillen wel zo groot als men denkt? Lees verder

Maak selectiecriteria op basis waarvan u de juiste leverancier kiest:

  • Bij welke leverancier en in welk land gaat u uitbesteden?
  • Kan het bedrijf makkelijk inspelen op pieken in uw werkaanbod?
  • Welke tarieven hanteert het bedrijf?
  • Hoe zit het met contractuele afspraken, zit hier flexibiliteit in?
  • Hoe is de beveiliging van data geregeld en randvoorwaarden zoals IT?
  • Hoe is de stabiliteit van personeel, o.a. op gebied van opleiding en ziekteverzuim/verloop?
  • Hoe wordt er omgegaan met cultuurverschillen?
  • Heeft de leverancier ook een contactpersoon in Nederland?
  • Welke ervaringen hebben klanten met de outsource leverancier?


Als u tevreden bent zijn wij dat ook!

Alles voor een glimlach

Operationele diensten uitbesteden