Over ons

Een kijkje achter de schermen bij alembo

Wij zijn Alembo

Met een team van 5 mensen in Nederland en meer dan 300 medewerkers in Paramaribo worden de werkzaamheden of afstand uitgevoerd. Alembo biedt de handjes en de brains, bij een grote variatie aan werkzaamheden.

Onze klanten zijn door het werk aan Alembo uit te besteden in staat om te excelleren, scherper aan te bieden, sneller te groeien en creëren hierdoor meer omzet, winst en werkgelegenheid.

Alembo is een Nederlands bedrijf, opgericht in 2005, onder Nederlandse regelgevingen, waarbij we de werkzaamheden laten uitvoeren in Suriname. Suriname waar men goed Nederlands spreekt en schrijft en de Nederlandse cultuur eigen is. Onze klanten zijn wereldwijd gevestigd in Nederland, België, Noorwegen, Frankrijk en Amerika

.

Portfolio Alembo

operationeel excelleren!

Met geïnspireerde en hoog opgeleide teams, een flexibele en efficiënte operatie en ervaren business consultants, creëert Alembo vertrouwensvolle relaties met haar klanten. Operationeel excelleren staat centraal in alles wat we doen. Met het doel onze klanten operationeel, maar ook strategisch op een hoger niveau te laten concurreren. Iedere klant is uniek. Wij geloven in het verbeteren en vereenvoudigen van processen met lagere kosten en hoge kwaliteit.

Dit doen wij door:

  • Professionele en ervaren mensen te werven en ontwikkelen.
  • Ontzorgen van onze klanten door een breed scala aan diensten.
  • Snelle implementatie, testfase en begeleiding gedurende het traject te bieden.
  • Heldere rapportages en inzage in resultaten on demand te leveren.
  • Samen te blijven verbeteren als partners.
  • Flexibel in te spelen op klantwensen bijvoorbeeld door het opvangen van pieken en dalen.

Onze missie wordt ondersteund door drie kernwaarden: Klantgerichtheid, Flexibiliteit, en Betrokkenheid.

  1. Klantgerichtheid: Wij nemen de zorgen van de klant over, leveren conform afspraak, geven advies over verbetermogelijkheden en werken samen in het continu verbeteren.
  2. Flexibiliteit: Alembo geeft ongekende flexibiliteit bij significant lagere kosten. Waar nodig en gewenst schalen wij snel op of af. Ideaal voor klanten met piekbelasting.
  3. Betrokkenheid: Surinaamse mensen zijn als geen ander specialist in het tonen van empathie en zijn zeer vriendelijk en servicegericht. Betrokkenheid zit in ons DNA.

Op afstand samenwerken vergt investeren in tijd, energie en vertrouwen. Daarom beginnen we ieder traject met een pilot. De duur van de pilot hangt af van de werkzaamheden en ligt tussen de 2 dagen tot 6 weken. Doel en verwachtingen van de pilot worden inzichtelijk gemaakt. Resultaten worden gemeten. Met als doel, een succesvol resultaat behalen zodat we op langere termijn met elkaar kunnen samenwerken.

Middels de pilot wordt aangetoond hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd. Zijn de instructies begrepen, zijn er adviezen ter verbetering, wat is de kwaliteit en productiviteit? Met andere woorden, is het slim om de werkzaamheden uit te besteden? Aan het eind van de pilot wordt door beide partijen besloten om al dan niet door te gaan. Eventuele aanpassingen in de instructies worden gemaakt en afgestemd. Definitieve kwaliteitsafspraken worden geaccordeerd. Voortzetting van de samenwerking wordt middels een contract vastgelegd.

Communicatie loopt direct vanuit de klant met onze teamleiders. Hierdoor zijn er korte communicatielijnen en wordt er snel en proactief via de mail, telefonisch, skype, Slack of via GoogleHangouts afgestemd.

Afspraak is afspraak. Daar houden wij van. Transparantie in de aanpak en eerst goed testen of het daadwerkelijk werkt. Zonder ellenlange contracten, maar een goed werkbare samenwerking die voor beide partijen prettig is.

Ontzorgen. Onze missie.

Wij geloven in operationeel excelleren door partnerschap

Alembo ondersteunt u op afstand op het gebied van GegevensverwerkingKlantenservice, Webcontent, Virtuele Assistentie en Financiële Administratie. Door te werken met de modernste ICT oplossingen zijn wij in staat om veilig in uw klantsysteem of in onze eigen applicaties te werken.

Hier zijn wij trots op

Klanttevredenheid
0
Medewerkersbetrokkenheid
0
Ziekteverzuim %
0

Team Alembo Suriname

Onze collega's staan 24x7 voor u klaar!

De gezichten achter ons succes

Onze Aanpak
transparant, toetsend
en controlerend

Inventariseren

Verwachtingen worden afgestemd en aanvraag wordt besproken en gekaderd. Wat is de aard van de uit te besteden werkzaamheden. Welke KPI’s & doelstelling willen wij halen? 

Voorbereiden

Alle voorbereidingen vanuit Klant en Alembo worden getroffen om te kunnen starten (IT, personeel, werkinstructies, rapportage, training). Plan van aanpak wordt opgesteld.

 

Pilot

Alembo start met een pilot om kwaliteit, snelheid en IT te toetsen. Er is nauwe onderlinge afstemming. Na de pilot vindt een evaluatie plaats  en verdere uitrol van processen.

 

Uitbreiden

Samenwerking is vastgelegd voor langere termijn. Werkzaamheden worden uitgebreid en complexere taken aangeleerd. Er is een vaste overlegstructuur met de klant.

Samen verbeteren

Het beoogde aantal fte van het team is compleet en de aantal te verwerken data is op niveau. Focus ligt op continu verbeteren en hechter worden als team en langdurig partnerschap.

 
 

Welke vragen heeft u over outsourcing?

Veel gestelde vragen

Alembo beschouwt de informatie van onze klanten als volledig vertrouwelijk en zal deze ook als zodanig behandelen. Dit is opgenomen in onze algemene voorwaarden. Wij werken conform de AVG wetgeving. Iedere medewerker heeft een geheimhoudingsclausule getekend. Daar waar nodig spreken wij met klanten NDA’s af.

 

Het verloop en ziekteverzuim van onze mensen is extreem laag. Onder de 2% verloop op jaarbasis. Niet gebruikelijk in de outsourcing Industrie, en zeker niet gebruikelijk lokaal. Het salaris is uiteraard goed, maar niet alleen bepalend om onze mensen te houden. We werken met elkaar aan betrokkenheid. Betrokken zijn bij het bedrijf, betrokken zijn in de samenleving, en betrokken bij de klant. Een groot voordeel bij beperkt verloop is dat kennis, kunde en ervaring behouden blijft.

 

Alembo heeft meer dan 300 medewerkers in dienst, wij kunnen snel en flexibel inspringen wanneer er sprake zijn is van hoge pieken in het werkaanbod. Uiteraard in overleg, omdat niet ieder werk direct op te pakken is, wanneer eerst een training of extra werving nodig is of. Over het algemeen zijn wij erg flexibel en kunnen wij binnen een dag tot 2 a 3 weken op volledige bezetting komen.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Net zoals u uw eigen mensen moet trainen en begeleiden, zal dit op afstand ook tijd kosten. Plan dit in. Na verloop van tijd zal het controleren en begeleiden minder worden, omdat de kwaliteit en snelheid op niveau zit. Gelukkig zijn er veel tools die u hierbij kunnen helpen, zoals het maken van instructievideo’s of geregeld overleg met uw contactpersoon in Suriname.

Uiteindelijk streven beide partijen naar een langdurig partnership. Waarbij het klikt en het bedrijf past bij uw bedrijfscultuur met de juiste prijs / kwaliteit verhouding. Open communicatie, de juiste planning en  Hiermee begint het. En door open en eerlijk naar elkaar te zijn over welke afspraken belangrijk zijn voor onderling succes. 

Hoe werk je het beste samen met je outsource partner? Alembo heeft wat tips op een rij gezet. Lees verder

Klopt het dat de ICT-infrastructuur minder betrouwbaar is in Suriname dan in Nederland? Het antwoord op deze vraag luidt: nee. Vanaf 2015 is er een goede dataverbinding met Suriname en uitstekend internet beschikbaar. Suriname is via meerdere glasvezelverbindingen gekoppeld aan het America net. Internet is daarmee robuust. Alembo is via 3 providers gekoppeld met het internet, de belangrijkste is een glasvezelverbinding. Daarbovenop is een 4G dataverbinding en ADSL. Door deze onafhankelijke verbindingen is het internet goed bij Alembo. De noodgeneratoren worden bij eventuele stroomuitval ingezet, waardoor onze 24×7 dienstverlening altijd bereikbaar is.

De politieke situatie komt onstabiel over, en is het wellicht ook. Kijkend naar wat echt gebeurt, dan zien we dat het parlement democratisch is gekozen, dat regeringen de afgelopen 30 jaar iedere keer hun termijn volledig hebben uitgezeten. Statistisch is dat zeer goed. In de praktijk zien wij onrust.

Tijdens de crises van 2013 – 2015 heeft Suriname een economische groei gekend van 6% per jaar, terwijl de wereldeconomie in crises was. In 2017 zien we dat het slecht gesteld is met de Surinaamse economie en dat er onvrede is over de economische situatie. Burgers gaan de straat op en protesteren. Overigens niet veel anders dan in Europese landen als Frankrijk en Italië. Inkomsten van de Surinaamse overheid zijn afhankelijk van de olie- en goudprijzen. Deze prijzen zijn de afgelopen jaren laag, en daarmee zijn de inkomsten voor de overheid laag, wat voeding geeft aan de onrust.

In de dagelijkse beslommeringen, de dagelijkse werkzaamheden merken wij bij Alembo niet veel van de economische situatie. Ons personeel kan en wordt in Euro’s betaald, onze klanten zijn in Europa, onze inkomsten zijn in Euro’s. Daarmee is Alembo, en zijn de medewerkers, relatief afgeschermd van de lokale economische ontwikkelingen.

De verstandhouding tussen Nederland en Suriname is op regeringsniveau zakelijk te noemen. Een stap daaronder op werkniveau, is er een zeer vriendelijke coöperatieve samenwerking. De dag tot dag werkzaamheden gaan gewoon goed, eigenlijk uitstekend. Dit komt mede door de vele Surinamers die in Nederland wonen, en de vele Nederlanders die in Suriname wonen.

Al met al zal er altijd wel een zekere spanning staan, en wordt er toch pragmatisch, en uitstekend samengewerkt.

Alembo werkt inmiddels 15 jaar vanuit Suriname, heeft goede contacten met de Nederlandse ambassade. Wilt u meer weten, neem dan contact met ons op.

Alles zelf doen, samenwerken of uitbesteden? Deze vragen komen bij iedere organisatie regelmatig terug. Succesvolle organisaties willen niet alles zelf doen, en beseffen dat het inzetten van andere partijen nodig is voor verdere groei. Lees meer.

 
 

U ziet niet jarenlang aan een ‘contract vast’. Wij bieden transparantie en geen ‘dubbeldikke contracten’.  Samen met u kijken wij hoe we de samenwerking kunnen opstarten en gaan we eerst een pilotperiode aan, met daarop volgend een contractvorm van een jaar of een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn conform onze algemene voorwaarden. 

 

Alembo is ISO 9001 gecertificeerd we werken conform ISO 27.001. Certificatie ISO 27.001 is gepland met KIWA Leiden en zal gebeuren wanneer er weer normaal vliegverkeer mogelijk is. Eens per jaar worden wij door KIWA Nederland geauditeerd, en iedere 3 jaar gehercertificeerd. Onze medewerkers zijn gemiddeld MBO of HBO opgeleid. Op ieder traject is een Service Level Agreement of worden KPI’s afgesproken om zo kwaliteit te meten en over te rapporteren. Elk team heeft een project- of teammanager die verantwoordelijk is voor de borging van de kwaliteit en het resultaat. Naast de trainingen die onze mensen vaak op locatie in Nederland volgen bij complexere trajecten, wordt er in Suriname aandacht besteed aan relevante cursussen, zoals Prince II projectmanagement.

Zijn er grote cultuurverschillen tussen Nederland en Suriname? Wordt mijn werk wel goed uitgevoerd, hoe zit het met de Nederlandse taal en verstaanbaarheid, werkethiek en bereikbaarheid? Lees verder in deze blog over de verschillen tussen een Nederlands en Surinaams callcenter. 


Wat kunnen wij voor u betekenen?

Neem gerust contact met ons op!

bpo outsourcing